بررسی قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت

شورای امنیت سازمان ملل متحد

شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است امروز، سه‌شنبه ۲۱ مرداد، قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را بررسی کند.

بریتانیا، فرانسه و آلمان تلاش‌هایی برای متقاعد کردن روسیه و چین برای موافقت با این قطعنامه انجام داده‌اند که به گزارش خبرگزاری رویترز «به‌نظر می‌رسد نتیجه‌ای نداشته است.»

یک دیپلمات چینی به رویترز گفته است تمدید تحریم تسلیحاتی ایران فاقد پایه و اساس حقوقی است و به تلاش‌ها برای حفظ برجام آسیب می‌رساند.

این دیپلمات که به نام او اشاره نشده، تأکید کرده است که قطعنامه آمریکا بختی برای تصویب در شورای امنیت ندارد. چین و روسیه دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل هستند.

از سوی دیگر، سفیر آمریکا در سازمان ملل، با انتقاد از پکن و مسکو از آنها خواسته است دسته‌بندی‌های سیاسی را کنار بگذارند و با جهان کنار بیایند.

کلی کرافت در مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز اشاره کرد که روسیه و چین منتظرند حدود دو ماه دیگر با پایان زمان تحریم ایران، به تهران جنگ‌افزار بفروشند.

به گفته او، پس از آن هم جمهوری اسلامی سلاح‌های نوین و مرگ‌بار را برای تمام سازمان‌های تروریستی خود می‌فرستد. جمهوری اسلامی بارها اتهام حمایت از تروریسم و گروه‌های تروریستی را رد کرده است.