رئیس ستاد کرونای تهران: شلعه‌ور شدن بیماری در ماه‌های اخیر نتیجه خطای راهبردی است

علی‌رضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بهشتی و فرمانده ستاد کرونا در تهران

علی‌رضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران، با انتقاد از خطای راهبردی دولت و حکومت در ماه‌های اخیر گفت: «اگر نگاه واقعی به کرونا نداشته باشیم، اعتماد عمومی را از دست خواهیم داد.»

به گزارش روز جمعه، ۲۴ مهر، خبرگزاری مهر، آقای زالی شلعه‌ور شدن بیماری کرونا در ماه‌های اخیر را نتیجه خطای راهبردی در مواجهه با شیوع این بیماری عنوان کرد و در توضیح گفت خطای راهبردی این بود که «این عامل را فقط به حساب مردم گذاشتیم که واقعیت این گونه نبود».

اشاره آقای زالی به برخی سهل‌گیری‌ها و رفع محدودیت‌ها پس از نخستین اوج‌گیری بیماری کرونا در ایران است. در ماه‌های گذشته بیشترین توصیه‌های مقامات معطوف به رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی و مقررات بهداشتی توسط خود مردم بوده است.

رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران در این باره گفت: «مردم مجبورند برای بقا و ادامه حیات به فکر معیشت باشند، در حالی ‌که شتابزدگی در ایجاد بازگشایی‌ها می‌تواند افکار عمومی را به این سمت ببرد که بیماری خاموش شده است.»

همزمان یکی از معاونان این ستاد نیز از ارائه پیشنهاد اِعمال جریمه نقدی و محرومیت از خدمات اجتماعی برای افراد و اصنافی خبر داد که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

علی ماهر، معاون برنامه‌ریزی ستاد مقابله با کرونا در تهران، گفت این پیشنهاد از سوی ستاد کرونای تهران به ستاد ملی ارائه شده و در صورت تصویب، جهت اجرا ابلاغ خواهد شد.

بر اساس این پیشنهاد، برای اصناف و افرادی که پروتکل‌ها را رعایت نکنند، جریمه‌های نقدی تعیین می‌شود و این موضوع شامل افرادی هم خواهد شد که در سطح شهر از ماسک استفاده نمی‌کنند.

در حالی که بحث بر سر برگزاری یا عدم برگزاری عزاداری‌های محرم در میان مقامات جمهوری اسلامی همچنان در جریان است، آقای ماهر از مردم خواست «در تجمعات شرکت نکنند».

اصول سه‌گانه بهداشتی، یعنی استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری فیزیکی و شست‌وشوی مداوم دست‌ها، همچنان مؤثرترین روش برای مقابله با شیوع بیشتر ویروس کرونا معرفی می‌شود.