مدیر بانک جهانی:‌ رکود ناشی از کووید ۱۹ از بحران مالی سال ۲۰۰۸ هم بدتر است

دیوید مالپاس

مدیر بانک جهانی در یک مصاحبه هشدار داد که کسادی بازار ناشی از بحران همه‌گیری از بحران مالی سال ۲۰۰۸ و همین طور بحران بدهی آمریکای لاتین در دهه ۱۹۸۰ هم بدتر است.

دیوید مالپاس در مصاحبه‌ای با روزنامه بریتانیایی گاردین که روز چهارشنبه منتشر شد همچنین به قدرت‌های جهان هشدار داده است که کسادی بازار ناشی از کووید ۱۹ در حال تبدیل شدن به رکود اقتصادی تمام‌عیار است.

به گفته آقای مالپاس، این بحران اقتصادی جدید در کشورهای فقیرتر دنیا رخ خواهد داد و برای جلوگیری از آن لازم است که کشورهای ثروتمند برنامه کمک مالی «جاه‌طلبانه‌تری» را در پیش بگیرند.

دیوید مالپاس همچنین گفت که بر اساس آمار تازه بانک جهانی که ماه آینده منتشر خواهد شد همه‌گیری کرونا برخلاف پیش‌بینی‌ها صد میلیون نفر دیگر را نیز در سراسر جهان به کام فقر کشانده است.

پیشتر سازمان ملل در اواخر تیرماه گذشته هشدار داده بود که تحت تاثیر بحران کرونا فقر مطلق و گرسنگی در جهان افزایش یافته و تعداد گرسنگان به ۶۹۰ میلیون نفر رسیده که معادل یک نفر از هر ۸.۹ نفر از جمعیت جهان است.

در شش ماه گذشته ویروس مرگبار کرونا بیش از ۲۲ میلیون نفر را آلوده کرده و جان نزدیک به ۸۰۰ هزار نفر را نیز گرفته است. در همین مدت میلیاردها نفر نیز خانه‌نشین شده و از این میان میلیون‌ها نفر کار خود را از دست داده‌اند.