فراخوان خانواده قربانیان هواپیمای اوکراینی برای جمع‌آوری شواهد «جنایت»

«انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز ۷۵۲»‌ با انتشار یک فراخوان ویدئویی از کسانی که شواهد یا مدارکی درباره سرنگونی هواپیمای اوکراینی دارند، درخواست کمک کرد.

در این پیام ویدئویی که روز جمعه، هفتم شهریور، منتشر شده، علیرضا قندچی که همسر و دو فرزندش را در جریان سرنگونی این هواپیما از دست داده، می‌گوید ۳ دقیقه و ۴۲ ثانیه طول کشید تا این هواپیما بر اثر شلیک موشک سقوط کند و خانواده قربانیان دنبال مدارکی هستند که بفهمند در این زمان چه گذشته است.

آقای قندچی در بخشی از این ویدئو خطاب به کارمندان یا افرادی که اطلاعاتی از این ماجرا دارند، می‌گوید: «به ما بگو از این جنایت چه می‌دانی؟»

پرواز شماره ۷۵۲ با هواپیمای اوکراینی بامداد ۱۸دی سال گذشته با شلیک پدافند سپاه پاسداران در اطراف فرودگاه «امام خمینی» سرنگون شد و ۱۷۶سرنشین آن جان باختند.

در تازه‌ترین توضیحات درباره این پرواز، تورج دهقانی زنگنه، رئيس سازمان هواپیمایی ایران گفت بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه هواپیما نشان می‌دهد که تا ۱۹ثانیه بعد از انفجار موشک اولی که به سوی این هواپیما شلیک شده بود، «هیچ صدایی از کابین مسافران شنیده نمی‌شود» و مسافران در «سلامت جسمانی» بوده‌اند.

به گفته این مقام دولت ایران، موشک دوم ۲۵ ثانیه بعد از موشک اول شلیک می‌شود.

مقام‌های حکومت ایران در توضیحات قبلی خود بارها به «وقوع خطای انسانی» به عنوان عامل اصلی شلیک موشک و سرنگونی هواپیما اشاره کرده‌اند.

این توضیحات از سوی خانواده جان‌باختگان و همچنین مقام‌های دولت‌های کانادا و اوکراین غیرقابل قبول توصیف شده است.