«چهار کولبر» در مرزهای مناطق کردنشین ایران کشته شدند

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو از کشته ‌شدن دست‌کم «چهار کولبر» در مرزهای سردشت و پیرانشهر با «شلیک مستقیم» نیروهای مرزبانی و سپاه پاسداران خبر داد.

آن ‌طور که این سازمان روز چهارشنبه، ۱۲ شهریور، گزارش کرد، این چهار نفر بامداد امروز کشته شده‌اند.

هه‌نگاو نوشته بر اساس گزارش‌های رسیده به این سازمان، بامداد امروز سه کولبر به نام‌های «زانست حسن‌نژاد»، «زانکو احمدی» و «سروش ملکاری» با شلیک ماموران مرزبانی در منطقه «قله‌رشی» سردشت به گروهی از کولبران کشته شدند.

بر اساس گزارش هه‌نگاو، نیروهای سپاه پاسداران نیز در مرز زیوە پیرانشهر بە سوی دستەای از کولبران آتش گشودە و یک کولبر به نام «جلال خضری» را کشتند.

با استناد بە آمار بە ثبت رسیدە در مرکز آمار و اسناد سازمان حقوق بشری هەنگاو، طی ماه اوت سال جاری، یک ماه گذشته، ٣١ کولبر و کاسبکار کُرد در مرزهای کُردستان كشتە و زخمی شدەاند.

اخبار و گزارش‌های مربوط به کشته‌ شدن کولبران در ایران بارها منتشر شده و در مواردی نیز بازتاب گسترده‌ای داشته و به اعتراضات و اعتصاباتی در مناطق و شهرهای مختلف ایران انجامیده ‌است.

مقام‌های جمهوری اسلامی کولبری را بخشی از روند قاچاق کالا می‌دانند.

با این حال بسیاری از منتقدان و کنشگران، با اشاره به فقر و بیکاری گسترده، نابرابری‌ها و چالش‌های دیگر، کولبری را نه راهی برای کسب درآمد، که تنها راه «زنده‌ ماندن» گروهی از شهروندان و خانواده‌های آنها توصیف می‌کنند.