خبر حراج «لباس معروف شهبانو فرح پهلوی» در خارج از ایران

در پی انتشار خبر قرار گرفتن لباس رسمی شهبانو فرح پهلوی در فهرست فروش حراج «هرمان هیستوریکا»، ملکه پیشین ایران در این باره در گفت‌وگو با رادیو فردا توضیحاتی ارائه داد.

خبر حراج این لباس مربوط به مؤسسه حراج «هرمان هیستوریکا» است که دفتر اصلی آن در شهر مونیخ آلمان واقع شده است. این مجموعه به تازگی لباس معروف شهبانو فرح پهلوی را با مبلغ پایه ۷۵۰۰ یورو به مزایده گذاشته است.

این لباس رسمی به رنگ سفید و از جنس ابریشم بوده و با سوزن‌دوزی محلی طراحی سیستان و بلوچستان تزئین شده است.

شهبانو فرح پهلوی در این باره به رادیو فردا گفت که دوخت اول از این لباس را حدود ۵۰ سال پیش به درخواست دختری از اروپای شرقی که برای پوشیدن آن در مراسم ازدواج خود ابراز علاقه کرده بود برای او فرستاده بوده است.

شهبانو فرح پهلوی یادآور شد که یک دوخت دیگر از همین لباس با طرح مشابه که پس از آن تهیه شد را در مراسم رسمی پوشیده بوده است اما پس از انقلاب آن را از ایران خارج نکرده و به کسی نیز اهدا نکرده است.

لباس رسمی شهبانو فرح پهلوی در سال‌های پس از انقلاب ۱۳۵۷ در کاخ نیاوران تهران به همراه دیگر لباس‌های وی و محمدرضا شاه پهلوی در معرض تماشای بازدیدکنندگان قرار داشت.

مشخص نیست که لباس حراج «هرمان هیستوریکا» مربوط به کدام‌یک از این دو دست لباس رسمی است و به چه شکل به دست این مؤسسه حراج رسیده است.