خواهر علی یونسی: به برادرم گفتند اعتراف کن تا حکم اعدامت را تغییر دهیم

علی یونسی از اردیبهشت‌ماه سال جاری در بازداشت به سر می‌برد

آیدا یونسی، خواهر علی یونسی،‌ دانشجوی بازداشت شده می‌گوید به برادرش پیشنهاد کرده‌‌اند که در «اعترافات تلویزیونی» اتهامات خودش را قبول کند تا حکم اعدام او را به حبس ابد تغییر دهند.

او در توئیتی که درباره رویکردهای دستگاه‌های امنیتی ایران در اعتراف‌گیری از زندانیان منتشر کرده است، نوشته که پیشنهاد برای گرفتن اعترافات اجباری روز چهارشنبه ۱۲ شهریور مطرح شده است.

به نوشته آیدا یونسی،‌ پرونده برادرش در اختیار ماموران وزارت اطلاعات است و این ماموران با وجود این‌که هنوز دادگاه تشکیل نشده، به آقای یونسی گفته‌اند: «ما تصمیم می‌گیریم» که قاضی چه حکمی بدهد و «اگر بخواهیم» حکم صادره، حکم اعدام است، «مگر آنکه مصاحبه کنید».

علی یونسی، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری در سال ۹۵ و همچنین مدال طلای المپیاد جهانی نجوم در سال ۹۶، روز ۲۲ فروردین امسال بدون اعلام دلیل دستگیری، «پس از ضرب‌وشتم شدید توسط مأموران» بازداشت شد.

در همان روز، ماموران امنیتی امیرحسین مرادی، فعال دانشجویی، را نیز بازداشت کردند. امیرحسین مرادی، دانشجوی فیزیک و برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری در سال ۹۶ است.

مدتی پس از بازداشت آن‌ها، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی، این دانشجویان را متهم کرد که با گروه‌های «ضد انقلاب» و «به‌ویژه» سازمان مجاهدین خلق ارتباط گرفته بودند و «تحت تعلیمات» مجاهدین خلق «به دنبال انجام اقدامات خرابکارانه‌ای در کشور بودند».

خانواده علی یونسی با اشاره به سابقه قوه قضائیه در «شکنجه روحی و جسمی و اعتراف‌گیری اجباری و فشار به خانواده‌ها»، این اتهامات را «مسخره» و «داستان‌سازی» خوانده‌اند.

علاوه بر طرح اتهامات، ماموران امنیتی با هماهنگی برخی مدیران دانشگاه صنعتی شریف و مدیران بسیج دانشجویی و انجمن اسلامی، روز ۲۳ تیرماه جلسه‌ای در دادسرای عمومی تهران برگزار کردند.

بر اساس روایت‌های متعددی که از سوی حاضران در این جلسه منتشر شده، در این جلسه که شبیه بازجویی و اعتراف‌گیری عمومی بوده است، مسئولان قضایی و امنیتی در تلاش بوده‌اند که این دو دانشجو برخی از اتهامات خود را بپذیرند که با واکنش منفی دانشجویان حاضر در جلسه مواجه شده‌اند.

انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شریف در گزارشی که از این جلسه منتشر کرد، نوشت دانشجویان بازداشت شده از حق دیدار با خانواده خود محروم شده‌اند و حق دسترسی به وکیل انتخابی هم ندارند.