جشنواره بین‌المللی فیلم برلین و آکادمی فیلم اروپا خواهان آزادی نسرین ستوده شدند

جشنواره بین‌المللی فیلم برلین و آکادمی فیلم اروپا با انتشار بیانیه‌ای خواهان آزادی سریع و بدون شرط نسرین ستوده، وکیل و مدافع حقوق بشر شدند.

خانم ستوده از ۲۰ مرداد ماه گذشته با انتشار نامه‌ای، ضمن درخواست آزادی زندانیان سیاسی، در اعتراض به شرایط زندانیان سیاسی اعتصاب غذا کرده است.

وی در سال ۱۳۹۰ برنده جایزه انجمن قلم آمریکا شد و دو سال بعد نیز همراه با جعفر پناهی کارگردان ایرانی که وی نیز به زندان محکوم شده بود، برنده مشترک جایزه ساخاروف پارلمان اروپا.

خانم ستوده در سکانسی از فیلم تاکسی آقای پناهی که سال ۲۰۱۵ جایزه خرس طلای برلین را به دست آورد، ظاهر شد و درباره تعهد خود به دفاع از زندانیان سیاسی صحبت کرد.

نسرین ستوده که وکالت بسیاری از فعالان سیاسی، زنان و دانشجویان را بر عهده داشت، در شهریور سال ۸۹ و پس از احضار به دادسرای انقلاب بازداشت شد. وی در مجموع به ۳۳ سال زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده است که بر اساس قانون مجازات اسلامی ۱۲ سال از این حکم اجرا می‌شود.

جشنواره بین‌المللی فیلم برلین و آکادمی فیلم اروپا همچنین با اشاره به اعتصاب غذای خانم ستوده و وضعیت جسمی بحرانی وی از همه دوست‌داران فیلم و سینما و نهادهای فرهنگی در جهان خواسته است به فراخوان انجمن قلم آمریکا برای آزادی خانم ستوده ملحق شوند.

انجمن قلم آمریکا با انتشار فراخوانی خطاب به حسن روحانی در سایت رسمی خود، با اشاره به سوابق فعالیت‌های حقوق بشری، اعمال فشارها و بازداشت خانم ستوده ، می‌گوید وضعیت وی بعد از اعتصاب غذا بحرانی است و باید فورا آزاد شده و تحت مداوا قرار بگیرد. این انجمن مردم را به امضا کردن فراخوانش دعوت کرده است.

انجمن قلم آمریکا با اشاره به اعمال فشار جمهوری اسلامی علیه خانواده ستوده، خصوصا مسدود کردن حساب‌های بانکی آنها و اقامه اتهام علیه دختر وی، می‌گوید باید هر چه سریع‌تر همه مواد اتهامی علیه این فعال مدنی لغو شده و تهدیدها علیه خانواده‌اش متوقف شود.

انجمن قلم آمریکا همچنین از جمهوری اسلامی خواسته است همه زندانیان سیاسی را که ناعادلانه در بازداشت هستند، آزاد کند.