فهرست نهایی نامزدهای جایزه ادبی بوکر ۲۰۲۰ اعلام شد

سیتسی دانگارِمبگا، نویسنده معروف اهل زیمبابوه

فهرست نهایی نامزدهای جایزه ادبی معتبر بوکر برای سال ۲۰۲۰ روز سه‌شنبه اعلام شد و جز یک نویسنده تمام نامزدها آمریکایی‌اند.

سیتسی دانگارمبگا، نویسنده معروف اهل زیمبابوه، با رمان «این جسم قابلِ مویه» در میان نامزدهای امسال تنها کسی است که آمریکایی نیست و در آمریکا نیز زندگی نمی‌کند.

در میان شش نامزد بوکر ۲۰۲۰ چهار نویسنده نیز با نخستین رمان خود در این فهرست حضور دارند.

«شکر سوخته» اثر آونی دوشی، «برهوت نو» اثر دایان کوک، «زندگی واقعی» اثر برَندِن تیلر، و «شاگی بِین» اثر داگلاس استوارت چهار رمان اولی هستند که در این فهرست جای گرفته‌اند.

مازا مِنگیست، نویسنده اتیوپیایی‌آمریکایی، دومین نویسنده کهنه‌کار این فهرست است که با رمان «سلطان سایه‌ها» در کنار سیتسی دانگارمبگا قرار دارد.

جایزه معتبر بوکر که کمتر از دو ماه دیگر به همراه ۵۰ هزار پوند اهدا می‌شود هر سال به بهترین رمانی که به زبان انگلیسی نوشته شده تعلق می‌گیرد.

قوانین اهدای این جایزه در سال ۲۰۱۴ به این شکل تغییر پیدا کرد که دیگر فقط نویسنده‌های اهل بریتانیا نبودند که می‌توانستند برای آن نامزد شوند، اکنون هر نویسنده‌ای که به زبان انگلیسی بنویسد و کتابش در بریتانیا منتشر شود می‌تواند برای تصاحب آن تلاش کند.

در مهرماه سال گذشته هیئت داوران جایزه ادبی معتبر بوکر مارگارت اتوود و برناردین اواریستو را به‌طور مشترک برنده‌ جایزه سال ۲۰۱۹ معرفی کرد.