آفریقای جنوبی: شواهد کافی درباره طرح ترور سفیر آمریکا توسط ایران وجود ندارد

یک هفته بعد از انتشار گزارشی در نشریه پولیتیکو درباره طرح ترور سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی توسط ایران، این کشور اعلام کرد که شواهد کافی درباره این موضوع وجود ندارد.

نشریه آمریکایی روز ۲۴ شهریور از قول مقامات دولت آمریکا گزارش داده بود که شواهد نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران در حال توطئه برای کشتن لانا مارکس، سفیر ایالات متحده در آفریقای جنوبی است.

به گزارش بلومبرگ، دولت آفریقای جنوبی روز جمعه اعلام کرده اطلاعاتی که در اختیارش قرار داده شده، برای ایراد اتهام چنین اتهامی مارکس ناکافی است.

آژانس امنیت دولتی این کشور گفته است آفریقای جنوبی اطلاعات بیشتری در رابطه با این موضوع از ایالات متحده درخواست کرده است.

این گزارش می‌افزاید زمانی که اطلاعات بیشتری ارائه شود، این کشور می‌تواند بر اساس شواهد، موضوع را بازبینی کند.

ایران هرگونه توطئه علیه سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی را رد کرده است، اما مقام‌های آمریکایی به پولیتیکو گفته‌اند از بهار گذشته در مورد تهدید جمهوری اسلامی ایران علیه لانا مارکس، سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی، با خبر بوده‌اند.

به نوشته نشریه پولیتیکو این اقدام به عنوان انتقام کشته شدن قاسم سلیمانی طراحی شده و آن‌گونه که یک مقام آمریکایی به پولیتیکو گفته است سفارت جمهوری اسلامی در پرتوریا نیز در این توطئه نقش دارد.

در پی کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده بلندپایه سپاه پاسداران در حمله پهپادی آمریکا، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی گفت «انتقام سختی» در انتظار کسانی است که دست به این کار زده‌اند.