دانلود تیک‌تاک و وی‌چت از یک‌شنبه در آمریکا مسدود می‌شود

پس از هفته‌ها کش و قوس بر سر تحریم یا خرید امتیاز اپلیکیشن‌های چینی، دولت دونالد ترامپ از شامگاه یک‌شنبه، ۳۰ شهریورماه، ممنوعیت استفاده از پیام‌رسان «وی‌چت» و شبکه اجتماعی «تیک‌تاک» را اجرایی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، به دنبال این اقدام دولت ایالات متحده، دانلود این پلتفرم‌های چینی به دلیل آن چه «تهدیدی علیه امنیت ملی» خوانده شده از دسترس کاربران آمریکا خارج می‌شود.

گزارش‌ها همچنین حاکی است که ممنوعیت‌های اخیر صرفا شامل دانلودهای جدید یا به روزرسانی نسخه قدیمی دو اپلیکیشن نام‌برده می‌شود.

به این ترتیب، برخلاف گمانه‌زنی‌های پیشین، منع استفاده از تیک‌تاک و وی‌چت در ابعاد وسیع اجرا نمی‌شود و کاربرانی که پیشاپیش این اپلیکیشن‌ها را روی تلفن‌های همراه خود نصب کرده‌اند، همچنان قادر به استفاده از آنها خواهند بود.

شرکت چینی «بایت‌دنس» در سال ۲۰۱۷ شبکه ارسال ویدئو تیک‌تاک را راه اندازی کرد. سپس شبکه دیگر ارسال ویدئو به نام «موزیکال.لی» را که در اروپا و آمریکا در بین نوجوانان بسیار پرطرفدار بود خرید و هر دو شبکه را با هم ادغام کرد.

تیک‌تاک به دلیل امکان تولید و ارسال خیلی ساده ویدئوهای بامزه به سرعت پرطرفدار شد و اکنون در سراسر جهان صدها میلیون کاربر دارد.

اما مالکیت آن توسط یک شرکت چینی احتمال سانسور مضامین در شبکه تیک‌تاک، به خصوص ویدئوهای انتقادی از حکومت چین و احتمال دسترسی حکومت چین به اطلاعات کاربران را مطرح کرده است.