قوه قضاییه: نادر مختاری که در زندان درگذشت، در اعتراضات آبان ۹۸ حضور نداشت

وب‌سایت کلمه نوشته بود که خانواده نادر مختاری به شدت «تحت فشار» هستند و «تهدید شده‌اند».

قوه قضاییه ایران روز سه‌شنبه، اول مهر، ضمن تأیید خبر درگذشت نادر مختاری در زندان که گفته می‌شود از معترضان آبان ۹۸ بوده، حضور او در این اعتراضات را تکذیب کرد.

مرکز رسانه قوه قضاییه با انتشار اطلاعیه‌ای به‌نقل از مدیرکل زندان‌های تهران مدعی شد که «نادر مختاری اساساً در آبان ۹۸، در حال سپری کردن دوران محکومیت خود به جرم سرقت بوده و در اغتشاشات حضور نداشته است».

این در حالی است که وب‌سایت «کلمه» روز دوشنبه اعلام کرد آقای مختاری یکی از معترضان بازداشت‌شده آبان ۹۸ بوده که پس از مدت‌ها در کما بودن به دلیل خوردن ضربات باتوم، روز ۲۹ شهریور در بازداشتگاه کهریزک جان باخته است.

وب‌سایت کلمه همچنین نوشت که نادر مختاری ۳۵ ساله بوده و در جریان اعتراض‌های آبان ۹۸ در شهر کرج حضور داشته است.

اما بر اساس اطلاعیه قوه قضاییه، سید حشمت‌اله حیات‌الغیب، مدیرکل زندان‌های تهران، گفته است آقای مختاری «به جرم کیف‌قاپی و سرقت‌های متعدد در مجموع به هشت سال حبس و رد مال محکوم شده بوده و از بهمن ۹۴ در ندامتگاه تهران بزرگ» زندانی بوده است.

این مقام قضایی در عین حال که مدعی شده آقای مختاری «به بیماری تنگی نفس مبتلا بوده و چندین مرحله به بیمارستان‌های مختلف اعزام شده بود»، تأکید کرده است که وی «در سال ۹۸ حتی یک ساعت نیز از مرخصی استفاده نکرده است».

وب‌سایت کلمه همچنین نوشته بود که خانواده نادر مختاری به شدت «تحت فشار» هستند و «تهدید شده‌اند».

در جریان اعتراض‌های آبان ۹۸، بر اساس گزارش سازمان عفو بین‌الملل، دست‌کم ۳۰۶ نفر از معترضان در شهرهای گوناگون با شلیک مستقیم مأموران امنیتی و انتظامی کشته شدند.

خبرگزاری رویترز شمار کشته‌شدگان در جریان اعتراض‌های آبان ۹۸ را ۱۵۰۰ نفر اعلام کرده است.

حکومت ایران تاکنون به صورت رسمی گزارش دقیقی از تعداد کشته‌ها و افراد بازداشت‌شده در جریان اعتراض‌ها اعلام نکرده است.