دلجویی دوباره از میلان کوندرا؛ جایزه کافکا به او تعلق گرفت

عکس میلان کوندرا در ۸۱ سالگی

در ادامه کش‌وقوس میان رابطه سیاسی و عاطفی میلان کوندرا، نویسنده چکی مقیم فرانسه، با زادگاهش، رئیس انجمن کافکا در جمهوری چک اعلام کرد جایزه بین‌المللی فرانتس کافکا امسال به آقای کوندرا اهدا می‌شود.

ولادیمیر ژلزنی، رئیس انجمن فرانتس کافکا، با اعلام این خبر گفت میلان کوندرا در واکنش به این موضوع گفته است به این جایزه افتخار می‌کند، به‌خصوص به‌خاطر عنوانش، کافکا، که همیشه آثارش را تحسین کرده است.

میلان کوندرا که مشهورترین نویسنده زنده چکی است و آثارش به بیش از چهل زبان از جمله فارسی ترجمه شده، سال ۱۹۷۵ کشورش را که تحت سلطه کمونیست‌ها بود ترک کرد و شش سال بعد دولت فرانسه، به او تابعیت فرانسوی داد.

از آن زمان و به‌رغم تحولات سیاسی گسترده و تبدیل شدن کشور چک به جمهوری و یکی از اعضای اتحادیه اروپا، رابطه این نویسنده با زادگاهش تیره‌وتار ماند تا سال ۲۰۱۹ که دولت چک پس از مذاکره با خود نویسنده و دلجویی از او، تابعیت چکی را که در دوران کمونیسم از او گرفته شده بود، به او بازگرداند.

با این حال میلان کوندرا به چک برنگشت، اما مرداد سال جاری کتابخانه موراویا در شهر برنو، زادگاه آقای کوندرا، اعلام کرد که این نویسنده کتابخانه شخصی خود را به این کتابخانه اهدا کرده است.

بیشتر در این باره: بازگشت معنوی میلان کوندرا به چک

میلان کوندرا اکنون ۹۱ ساله است و اقدام انجمن فرانتس کافکا در اهدای جایزه به او را می‌توان تازه‌ترین تلاش برای دلجویی و تشویق او به بازگشت به زادگاهش قلمداد کرد.

جایزه بین‌المللی فرانتس کافکا یک جایزه ادبی معتبر است که به افتخار این نویسنده چکیِ آلمانی‌زبان که آرامگاهش در پراگ، پایتخت چک، قرار دارد، هر سال به یک نویسنده در سطح بین‌المللی اهدا می‌شود.

مارگارت اتوود، هاروکی موراکامی و هارولد پینتر از برندگان پیشین این جایزه‌اند که از سال ۲۰۰۱ تأسیس شده است.