هشدار آلمان به ترکیه در مورد «تنش‌آفرینی» در دریای مدیترانه

هایکو ماس،‌ وزیر خارجه آلمان

در پی تصمیم آنکارا برای اعزام مجدد کشتی اکتشافی به آب‌های بین‌المللی در شرق دریای مدیترانه که عامل اصلی ایجاد تنش بر سر مالکیت منابع انرژی و حقوق دریایی با یونان و قبرس بود، دولت آلمان روز سه‌شنبه به ترکیه هشدار داد که به «چرخه تنش‌آفرینی و اقدامات تحریک‌آمیز» پایان دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، در آستانه سفرش به یونان و قبرس گفت: «آغاز مجدد فعالیت اکتشافی ترکیه در مناطق مورد مناقشه مدیترانه شرقی به اقدامات دیپلماتیک اخیر برای کاهش تنش در منطقه لطمه شدیدی خواهد زد.»

وزیر خارجه آلمان که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد افزود: «دولت ترکیه اگر واقعا طرفدار مذاکره است باید به چرخه تنش‌آفرینی و اقدامات تحریک‌آمیز پایان دهد.»

دولت ترکیه روز دوشنبه با اعلام خبر بازگشت کشتی اکتشافی خود به آب‌های شرق مدیترانه بار دیگر به تنش با کشورهای همسایه از جمله یونان و قبرس دامن زد.

فعالیت اکتشافی این کشتی برای شناسایی منابع نفت و گاز در بستر دریای مدیترانه در ماه اوت امسال، دو ماه پیش، تنش‌های دیپلماتیک را به شدت افزایش داد. این تنش به حدی رسید که از یک سو ترکیه و از سوی دیگر یونان و فرانسه در مخالفت با اقدام ترکیه کشتی‌های جنگی خود را به منطقه اعزام کردند.

هایکو ماس افزود به یونان و قبرس که اعضای اتحادیه اروپا هستند اطمینان داده که آلمان و اتحادیه اروپا با آنها همبستگی کامل دارند و از ترکیه خواست که با اقدامات یک‌جانبه خود به مذاکرات اخير با یونان لطمه نزند.

تشدید تنش در شرق مدیترانه قرار است یکی از موضوعات مورد بررسی در اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا باشد که از روز پنج‌شنبه آغاز می‌شود.