نماینده آمریکا: بایدن اگر هم بخواهد، نمی‌تواند همه تحریم‌های ایران را لغو کند

الیوت آبرامز، نماینده ایالات متحده در امور ایران و ونزوئلا، می‌گوید که اگر جو بایدن در انتخابات هفته آینده ریاست جمهوری آمریکا به پیروزی برسد، کار ساده‌ای برای لغو تحریم‌های ایران در پیش ندارد.

آقای آبرامز در مصاحبه‌ای با مجله نشنال که روز دوشنبه ۵ آبان منتشر شده است، تاکید کرد لغو تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران، به‌ویژه تحریم‌هایی که خارج از چارچوب برجام وضع شده است، امری زمان‌بر است و به سرعت اتفاق نمی‌افتد.

وی اظهار داشت: «کسانی که فکر می‌کنند بایدن در ژانویه به ریاست جمهوری می‌رسد و روز دوم یا سوم همه تحریم‌ها لغو می‌شود، خواهند فهمید که حتی اگر آنها هم بخواهند تحریم‌ها را لغو کنند، این کار شدنی نیست.»

این مقام آمریکایی افزود: « ساختار تحریم‌های ایالات متحده بسیار جامع و گسترده است و از این رو برای مدت زمانی دوام خواهد آورد.»

به گفته وی، «برخی از این تحریم‌ها از سال ۱۹۷۹ برقرار بوده و ربطی به برنامه هسته‌ای ایران ندارد؛ برخی از این تحریم‌ها نیز در ذیل قانون مبارزه با تروریسم وضع شده که برای لغو این تحریم‌ها باید اثبات شود ایران حامی تروریسم نیست. حالا چطوری می‌خواهید این تحریم‌ها را لغو کنید؟»

ایالات متحده در تازه‌ترین اقدام خود روز دوشنبه تحریم‌های جدیدی علیه وزیر نفت ایران و صنعت نفت کشور ذیل قانون مبارزه با تروریسم وضع کرد.