وضعیت بحرانی کرونا در تهران؛ بیش از هزار نفر در یک‌ شب بستری شدند

عکس از آرشیو

رئیس بخش پیوند بیمارستان امام خمینی گفته است شیوع کرونا در تهران «فراتر از قرمز» است و «حتی تا ۱۰۰۰ مورد بستری جدید هم در یک شب داشته‌ایم».

علی جعفریان در گفت‌وگویی که روز سه‌شنبه ۶ مهرماه در خبرگزاری ایسنا منتشر شده، گفته است تداوم این وضعیت می‌تواند فشار بسیار زیادی به سیستم بهداشت و درمان وارد کند.

او با اشاره به اینکه افزایش تعداد مرگ و میر به معنای این است که «سقف توانایی سیستم درمانی گذشته‌ایم»، گفته است: «مرگ های ۳۰۰ تایی در روز عادی شده است و دیگر عجیب نیست در حالی که نباید عادی شود».

مسئولان وزارت بهداشت ایران که به طور روزانه آمارهای رسمی درباره شیوع کرونا در ایران را گزارش می‌دهند، از ارائه آمارهای تفکیکی در استان‌های مختلف خودداری می‌کنند.

با این حال، روز ۲۷ مهرماه امسال ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر تهران، گفت که تاکنون ۱۴ هزار و ۹۳۱ نفر در تهران به خاطر کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

تاکنون آمار دقیقی از تعداد مبتلایان در تهران منتشر نشده است.

آقای جعفریان همچنین درباره مرگ‌های پنهان ناشی از کرونا نیز هشدار داده و گفته است با «افزایش مرگ و میر در لیست انتظار پیوند» فقط در بیمارستان امام خمینی، تا آخر شهریور ماه ۲۶ نفر که در لیست انتظار بوده‌اند، «قبل از پیوند فوت شدند».

به گفته رئیس بخش پیوند بیمارستان امام خمینی، بیماری کرونا باعث شده که میزان اهدای عضو در برخی حوزه‌ها نصف شود و زمان انتظار برای پیوند اعضا افزایش یابد و این عوامل در افزایش مرگ و میر بیماران پیوندی موثر است.