ادامه اعتراض‌ها به کاریکاتور پیامبر اسلام؛ ایران کاردار فرانسه در تهران را احضار کرد

وزارت خارجه ایران در اعتراض به حمایت رئيس‌جمهور فرانسه از حق انتشار کاریکاتور پیامبر اسلام، کاردار موقت فرانسه در تهران را احضار کرده است.

به گزارش اداره اطلاع‌رسانی وزارت خارجه ایران، احضار فلوران ایدالو، کاردار موقت فرانسه در تهران روز دوشنبه ۵ آبان صورت گرفته و یک مقام وزارت خارجه ایران به او گفته است که واکنش مقام‌های فرانسوی به این موضوع «نابخردانه» بوده است.

وزارت خارجه ایران همچنین انتشار کاریکاتور پیامبر اسلام را « اهانت و بی‌احترامی» و حمایت از انتشار آن را «دامن زدن به اسلام هراسی و نفرت پراکنی» توصیف کرده است.

روز گذشته نیز ۲۴۰ نفر از نمایندگان مجلس ایران در بیانیه‌ای کشیدن کاریکاتور پیامبر اسلام را «غیرانسانی» و «توهین وقیحانه» خوانده و حمایت امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه از حق نمایش کاریکاتور را «جسارت و گستاخی» توصیف کرده‌‌ بودند.

اخیرا ساموئل پتی، معلم ۴۷ ساله تاریخ، چند روز پس از نشان دادن کاریکاتورهای پیامبر اسلام، خارج از مدرسه توسط یک مهاجم ۱۸ ساله چچنی‌تبار به نام «عبدالله انزروف» سر بریده شد.

بعد از قتل آقای پتی، فرانسه یک مسجد در محدوده «پانتن» واقع در حومه شمال شرق پاریس را برای شش ماه تعطیل کرد و رئيس‌جمهور فرانسه بر «لزوم دفاع از ارزش‌های سکولار در مقابل اسلام افراطی و کنترل بیشتر بر بودجه خارجی مساجد» تاکید کرد.

اظهارات آقای مکرون در سایر کشورهای اسلامی نیز با واکنش منفی مواجه شد و در غزه و لیبی علیه اظهارات مکرون تجمع‌هایی برگزار شد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، رئيس‌جمهور فرانسه را فردی «گمراه‌» خطاب کرد که نیازمند «معاینه روانی» است.

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان نیز آقای مکرون را به «حمله به اسلام و تحریک عامدانه مسلمانان» متهم کرد.

گزارش‌هایی درباره فراخوان تحریم محصولات فرانسوی در کشورهای عربستان کویت، اردن و قطر منتشر شده است.