بانک مرکزی ایران: ۶۰۰ میلیون یورو برای مقابله با کرونا به حساب خزانه واریز کردیم

عبدالناصر همتی می‌گوید که این اقدام به درخواست سازمان برنامه و بودجه صورت گرفته است.

رییس کل بانک مرکزی ایران می‌گوید بابت هزینه‌های مقابله با بیماری کرونا تاکنون معادل ریالی ۶۰۰ میلیون یورو به حساب خزانه واریز شده است تا در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد.

عبدالناصر همتی تایید کرده که این اقدام به درخواست سازمان برنامه و بودجه صورت گرفته و به زودی معادل هشت هزار میلیارد تومان دیگر نیز برای پرداخت به وزارت بهداشت به حساب خزانه واریز می‌شود.

سابقه اختصاص یک میلیارد یورو برای مبارزه با کرونا به ۱۸ فروردین‌ماه امسال بر می‌گردد. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ۱۱ روز بعد از درخواست اضطراری دولت برای برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برای مبارزه با کرونا، با اختصاص این بودجه موافقت کرد.

با این حال، اوایل مهرماه وزیر بهداشت از دریافت «سهم کوچکی» از یک میلیارد دلار اختصاص داده شده خبر داد.

سعید نمکی با اشاره به شکل‌گیری موج جدید کرونا در پاییز و معوق ماندن مطالبات کادر درمان و نیز خالی شدن انبارهای وزارت بهداشت در همان زمان اعلام کرد که فقط ۲۷ درصد از این بودجه را دریافت کرده و درباره بیش از ۷۰ درصد باقی‌مانده گفته بود که «نمی‌دانم برای کدام کار مهم‌تر گذاشته‌اند؟»

ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت، هم پیش از این در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به این‌که از یک میلیارد یورو بودجه اختصا‌ص‌یافته، فقط حدود ۳۰ درصد آن به وزارت بهداشت پرداخت شده است، از کمبود بودجه برای پرداخت حقوق و مزایای پزشکان و پرستاران خبر داد.

ایران از صندوق بین‌المللی پول نیز درخواست وام پنج میلیارد دلاری کرده اما این صندوق هنوز جوابی به ایران نداده است.

مقامات جمهوری اسلامی می‌گویند آمریکا مانع از ارائه وام صندوق بین المللی پول به ایران شده است. آمریکا قبلا اعلام کرده بود تضمینی وجود ندارد که جمهوری اسلامی وام صندوق بین‌المللی پول را صرف امور تروریستی نکند.