پروانه‌های شکار در ایران را دلالان تا ۲۴ هزار یورو می‌فروشند

روزنامه «سبزینه» از فروش پروانه‌های شکار در ایران توسط دلالان به قیمت ۱۸ تا ۲۴ هزار یورو به غیرایرانی‌ها خبر داد.

این روزنامه، روز یکشنبه ۱۱ آبان، با انتشار گزارشی نوشت دلالانی که گردشگر شکار به ایران می‌آورند، پروانه‌های شکار را که سازمان حفاظت محیط زیست با دریافت ۳۵۰۰ تا ۵‌ هزار دلار صادر می‌کند، در بارسلونای اسپانیا بین ۱۸ تا ۲۴ هزار یورو می‌فروشند.

به‌نوشته این روزنامه محیط‌زیستی، با این روند، «سود هنگفت و اصلی این شکارفروشی برای دلال و همدستان او در پشت‌ پرده است».

بر اساس این گزارش، در حال حاضر در پنج قرق اختصاصی مصوب شورای‌ عالی حفاظت محیط‌ زیست توسط غیرایرانیان شکار انجام می‌شود و «این سوای قرق‌های اختصاصی دیگر است که در روز روشن غیرقانونی فعالیت می‌کنند».

توجیه سازمان حفاظ محیط زیست و قرقداران تنظیم جمعیت حیات وحش از طریق تأمین و ایجاد آبشخور برای علفخواران در این مناطق و شکار جیوانات ضعیف است.

با این حال، بر پایه توضیحات فرزاد علی‌زاده، دبیر اجرایی ستاد دفاع از حقوق حیوانات، به نظر می‌رسد افزایش جمعیت حاصل جذب حیات‌ وحش از زیستگاه‌های مجاور است که صاحبان قرق آن را به‌ پای تکثیر و پرورش موفق خود گذاشته و سازمان محیط‌ زیست نیز برای سه تا شش درصد از افزایش جمعیت در قرق‌ها پروانه شکار صادر می‌کند.

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، نوزدهم مهر ماه گفته بود هر سال تعدادی مجوز شکار برای شکارچیان داخلی و خارجی صادر می‌شود و حیوانات نر که بالای ۹ سال عمر دارند، می‌توانند شکار شوند.

علاقه‌مندان و فعالان محیط‌ زیست به این اظهارات و اقدامات اعتراض دارند و می‌گویند با وضعیت فعلی، حیات‌ وحش ایران «در سراشیبی تند نابودی» است.