معاون وزیر دادگستری: وضع کودکان کار دو استان‌ فاجعه‌بار است، در تهران ۴۶۰۰ کودک «زباله‌گرد» داریم

street children in iran

معاون وزیر دادگستری ایران گفته است وضعیت کودکان کار در استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی «فاجعه‌بار» است و تعداد کودکان کار در این استان‌ها «بسیار زیاد» است.

محمود عباسی، در گفت‌وگویی که روز یک‌شنبه ۱۱ آبان در خبرگزاری ایلنا منتشر شده، آماری درباره تعداد کودکان کار در این دو استان ارائه نداده ولی گفته است ۴۶۰۰ کودک «زباله‌گرد» در تهران فعالیت می‌کنند.

او بهره‌کشی اقتصادی از کودکان برای «زباله‌گردی» را «بدترین شکل نقض حقوق کودک» دانسته و گفته اقداماتی در زمینه قطع همکاری شهرداری با پیمانکارانی که از این کودکان استفاده می‌کنند، برداشته شده است.

معاون وزیر دادگستری همچنین تایید کرده است که آیین‌نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان که سال ۸۴ تصویب شده، «بر زمین مانده» و باعث شده که وضعیت کودکان کار در برخی استان‌ها «بسیار مشکل‌زا» شود.

به گفته آقای عباسی وضعیت کودکان بازمانده از تحصیل در استان‌های سیستان و بلوچستان نیز «تکان‌دهنده» است.

این مقام مسئول در این زمینه هم آماری ارائه نداده و گفته است اغلب آمارهای دولتی که در زمینه کودکان کار و کودکان از محروم از تحصیل ارائه می‌شود، درست نیست.

در ایران آمار کودکان کار و تعریف افرادی که کودک کار شناخته می‌شوند، مشخص و دقیق نیست.

مقام‌های دولتی و شهرداری می‌گویند که حدود نیم میلیون کودک کار در ایران وجود دارد ولی سازمان‌های غیردولتی می‌گویند که ۷ میلیون کودک کار در ایران داریم.