رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: نیروهای امنیتی در حال بازجویی از حبیب اسیود هستند

حبیب اسیود، رهبر پیشین «حرکت النضال»

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت نیروهای امنیتی و اطلاعاتی در حال «بازجویی» از حبیب اسیود، رهبر پیشین «حرکت النضال» هستند و پس از « دریافت اطلاعات لازم»، این زندانی به « سزای عمل خود» می‌رسد.

مجتبی ذوالنوری روز یک‌شنبه ۱۱ آبان در گفت‌وگو با سایت خانه ملت گفته است آقای اسیود، توسط «شاخه های امنیتی و اطلاعاتی» ایران در «خارج از کشور» بازداشت و به ایران منتقل شده است.

در همین حال، مجتبی یوسفی، نماینده اهواز از سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات به عنوان سازمان‌های دخیل در این «عملیات» نام برده است.

روز جمعه ۹ آبان «حرکت النضال که نام دیگر آن «جنبش عربی آزادی‌بخش الأحواز» است، اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران حبیب فرج‌الله چعب معروف به «حبیب اسیود» رهبر پیشین این گروه را در ترکیه ربوده است.

این گروه ایران را متهم کرده است که با «همکاری یک کشور ثالث» که گفته می‌شود قطر بوده، حبیب اسیود را به ترکیه کشانده و از آنجا ربوده است.

از سوی دیگر برخی رسانه‌ها ادعا کرده‌اند که دولت ترکیه، آقای اسیود را بازداشت کرده و با دو رهبر پ‌ک‌ک که در اختیار دولت ایران بوده، معاوضه کرده است.

دولت‌های قطر و ترکیه به گزارش‌های منتشر شده در این زمینه، واکنشی نشان نداده‌اند.

«حرکت النضال» فعالیت‌های خود را از سال ۱۳۸۴ شروع کرده و می‌گوید برای «استقلال استان خوزستان و جدایی آن از ایران مبارزه» می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران این گروه را «تروریستی» می‌‌داند و می‌گوید این گروه مسئول حمله مسلحانه به رژه نیروهای مسلح در ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ می‌داند.

«حرکت النضال» پیش از این اعلام کرده است که در این حمله که حداقل ۲۵ نفر کشته شدند، نقشی نداشته است.