وزارت خارجه ایران اظهارات سخنگویش درباره بایدن را اصلاح کرد؛ «آمریکا باید توبه کند»

saeed khatibzadeh

روابط عمومی وزارت امور خارجه ایران طی بیانیه‌ای اعلام کرد که از اظهارات اخیر سعید خطیب‌زاده، سخنگوی این وزارتخانه، مبنی بر انتظار ایران از رئیس‌جمهوری جدید آمریکا برای بازگشت به برجام «برداشت غیردقیق» صورت گرفته است.
خبرگزاری‌های ایران اوایل روز یکشنبه ۱۸ آبان به نقل از سخنگوی وزارت خارجه نوشتند که ایران «منتظر اقدامات عملی» جو بایدن است و این‌که «تفاوت بین اردوگاه بایدن و ترامپ آشکار است».
ساعاتی بعد اما پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت امور خارجه اعلام کرد که سعید خطیب‌زاده در مصاحبه با شبکه خبری «العالم» به سخنان رهبر جمهوری اسلامی استناد و تاکید کرده است که آمریکا «اساسا در موضعی نیست که برای کسی شرط بگذارد» و «باید توبه کند».
بر اساس متن روابط عمومی وزارت‌ خارجه ایران، «عین اظهارات» آقای خطیب‌زاده این است: ایالات متحده «اولا باید بپذیرد چه خطاهایی کرده و ثانیا جنگ اقتصادی علیه ایران را متوقف کند و ثالثا مسیر رفته را برگردد و تعهداتش را عمل و برای گام چهارم جبران خسارت کند».
این در حالی است که در گزارش‌های قبلی به جزئیات خواسته‌های ایران از دولت جدید آمریکا اشاره‌ای نشده بود.
جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، پیشتر اعلام کرده بود که سیاست دولتش بازگشت به برجام خواهد بود اما پیش از آن ایران باید فعالیت‌های هسته‌ای خود را کاهش دهد و به تعهدات و خطوط قرمز تعیین‌شده در برجام بازگردد.