جورج بوش به جو بایدن تبریک گفت

جورج بوش، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا

جورج بوش، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، که از زمان ترک کاخ سفید عمدتا در صحنه سیاست کشورش تمایل به سکوت داشته است، روز یکشنبه ۱۸ آبان گفت که با جو بایدن رئیس‌جمهوری منتخب تماس گرفته و پیروزی او را تبریک گفته است.

آقای بوش در بیانیه‌ای اعلام کرد: آمریکایی‌ها می‌توانند مطمئن باشند انتخاباتی که منجر به راه یافتن آقای بایدن از حزب دمکرات به کاخ سفید شده، «اساسا عادلانه بوده و نتایج شفاف است».

او افزود که شخصا با آقای بایدن تماس گرفته و از وی به‌خاطر پیام میهن‌پرستانه دیروزش تشکر کرده است. اشاره جرج بوش به سخنرانی شنبه‌شب رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا است که گفته بود رئیس‌جمهوری تمام مردم آمریکا خواهد بود.

آقای بوش همچنین رئیس‌جمهوری منتخب را «مردی خوب» توصیف کرده و از مردم آمریکا خواست که به خاطر خانواده‌ها، همسایه‌ها، ملت و آینده آمریکا کنار هم باشند.

او همچنین اعلام کرد که با کامالا هریس، نخستین زن معاون اول ریاست‌جمهوری که در عین حال نخستین غیر سفیدپوستی است که این سمت را به دست می‌آورد، صحبت کرده و به خاطر «انتخاب تاریخی» به او تبریک گفته است.

رئیس‌جمهوری سابق آمریکا همچنین به ترامپ و هواداران او به خاطر رقابت سختی که داشته‌اند تبریک گفته و اعلام کرده است ترامپ حق دارد که خواستار بازشماری آرا باشد و نتایج انتخابات را از لحاظ حقوقی به چالش بکشد.

با این‌حال آقای بوش گفته است شواهدی مبنی بر تقلب یا عملکرد اشتباه در انتخابات، آن‌گونه که آقای ترامپ ادعا کرده، وجود ندارد.

جرج بوش از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ برای دو دوره رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا بود.