استعفای دسته‌جمعی مخالفان سیاست چین از شورای قانون‌گذاری هنگ‌کنگ

مخالفان سیاست چین در شورای قانون‌گذاری هنگ‌کنگ

مخالفان سیاست چین در هنگ‌کنگ روز پنج‌شنبه، ۲۲ آبان، پیش از استعفا در اعتراض به برکناری چهار نفر از همکاران‌شان، اعتراض خود را در پارلمان محلی هنگ‌کنگ به نمایش گذاشتند.

روز پنج‌شنبه، ۱۵ عضو مخالف باقی‌مانده در شورای قانون‌گذاری (پارلمان) هنگ‌کنگ معروف به لِگکو که ۷۰ کرسی دارد، اعلام کردند که در همبستگی با همکاران خود این شورا را ترک می‌کنند.

یک روز پیش از این، پس از آن که پارلمان چین اختیارات جدیدی را برای سرکوب مخالفان به مقامات شهری هنگ‌کنگ داد، دولت مورد حمایت پکن در هنگ‌کنگ چهار عضو مخالف را به بهانه «به خطر انداختن امنیت ملی» از شورای قانون‌گذاری شهر اخراج کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اپوزیسیون هنگ‌کنگ، برکناری این چهار نفر را اقدامی دیگر از سوی پکن برای سرکوب دموکراسی در این شهر می‌داند.

به نوشته این خبرگزاری، اعضای اپوزیسیون هنگ‌کنگ در این شورا با نصب بنری بر روی ساختمان شورا نوشتند که کری لَم، رئیس دولت محلی هنگ‌کنگ که مورد حمایت پکن است، «شهر را فاسد می‌کند و به مردم خود آسیب می‌رساند.»

خروج اپوزیسیون از مجلس قانون‌گذاری هنگ‌کنگ به معنای از دست رفتن یکی از آخرین سنگرهای گروه‌های دموکراسی‌خواه در این مستعمره سابق بریتانیا است.

پس از تحمیل «قانون امنیت ملی» توسط پکن در ژوئن و محدودیت‌های ویروس کرونا، اعتراضات دموکراسی‌خواهی که از سال گذشته در هنگ‌کنگ آغاز شد، با سرکوبی جدی‌تر روبه‌رو شده است.