چین: اظهارات پاپ فرانسیس در مورد اقلیت مسلمان واقعیت ندارد

ژائو لیجیانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین

پس از اعلام این که پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، در بخشی از کتاب جدید خود، در اشاره به اقلیت‌های مورد آزار و اذیت در کشورهای مختلف از اقلیت اویغور هم یاد کرده، چین روز سه‌شنبه، ۴ آذر، اظهارات پاپ در این مورد را «بی‌اساس» دانست.

پس از سال‌ها درخواست فعالان حقوق بشر از پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، او سرانجام در کتاب جدید خود، برای اولین بار، اویغورهای مسلمان چین را «مردمی ستم‌دیده» توصیف کرده است.

او در بخشی از کتاب تازه خود به موضوع آزار و اذیت مسیحیان در کشورهای اسلامی پرداخته و همچنین نوشته است: «من اغلب به مردم تحت آزار و ستم فکر می‌کنم: روهینگیا، اویغورهای بیچاره و ایزدی‌ها.»

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ژائو لیجیانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، در این باره گفت که اظهارات پاپ فرانسیس «به هیچ وجه مبنای واقعی ندارد».

چین روز سه‌شنبه از پاپ فرانسیس به دلیل بخشی از کتاب جدید خود انتقاد کرد که در آن او از رنج گروه اقلیت مسلمان اویغور چین یاد کرده ‌است. سخنگوی وزارت امور خارجه ژائو لیجیان گفت اظهارات فرانسیس «به هیچ وجه مبنای واقعی ندارد».

ژائو در نشست خبری روزانه خود مدعی شد که مردم در چین «از همه گروه‌های قومی از حقوق کامل بقا، توسعه و آزادی عقاید مذهبی برخوردار هستند.»

او هیچ اشاره‌ای به اردوگاه‌هایی که بیش از یک میلیون اویغور و اعضای دیگر گروه‌های اقلیت مسلمان چینی در آن نگهداری می‌شوند نکرد.

ایالات متحده و سایر کشورها، به همراه گروه‌های مدافع حقوق بشر، می‌گویند که این اردوگاه‌های زندان‌مانند برای جدا کردن مسلمانان از میراث دینی و فرهنگی آنها است و آنها را در این بازداشتگاه‌ها مجبور می‌کند تا به حزب کمونیست حاکم چین و شی جین‌پینگ، رهبر آن، اعلام وفاداری کنند.

بیشتر در این باره: پاپ اویغورهای مسلمان چین را «مردمی ستم‌دیده» نامید