کارگر اخراجی به اتهام «توهین» به وزیر کار ۷۴ ضربه شلاق خورد

داود رفیعی

داود رفیعی، کارگری که به اخراج خود از شرکت پارس‌خودرو معترض بود، به اتهام «توهین» به وزیر کار ۷۴ ضربه شلاق خورده است.

آقای رفیعی که سال ۹۱ از محل کار خود اخراج شده، در طول سال‌های گذشته بارها در اعتراض به این امر اقدام به برگزاری تحصن به همراه اعضای خانواده خود کرده است.

در جریان یکی از اعتراض‌ها در سال ۹۶ او روی مقوا شعار «مرگ بر وزیر کار» نوشته بود و اکنون به دلیل همین شعار ۷۴ ضربه شلاق خورده است.

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران که سال ۹۶ وزیر کار بود، در نامه‌ای به دادگاه نوشته است که از آقای رفیعی شکایت ندارد، ولی این نامه تاثیری در رای دادگاه نداشته و آقای رفیعی به ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

صدور حکم شلاق علیه کارگران سابقه‌دار است. در خرداد سال ۹۵ نیز ۱۷ کارگر اخراجی «معدن آق‌دره» در شهرستان تکاب در استان آذربایجان غربی به اتهام اخلال در نظم عمومی محکوم به تحمل جریمه نقدی، زندان و تحمل ۳۰ تا صد ضربه شلاق شدند.

در یک پرونده دیگر در خرداد امسال، روح‌الله برزین، کارگر نانوایی در شهر چرام استان کهگیلویه و بویراحمد به علت انتشار مطالب انتقادی در شبکه‌های اجتماعی ۵۵ ضربه شلاق خورد.

رسول طالب ‌مقدم، عضو سندیکای شرکت واحد نیز که به دو سال حبس محکوم شده است در خردادماه امسال ۷۴ ضربه شلاق خورد و به زندان رفت.

مقام‌های قضایی ایران در برخی از این پرونده‌ها از صدور احکام شلاق علیه کارگران که به شدت مورد اعتراض نهادهای صنفی و حامی کارگران قرار گرفته، دفاع کرده‌اند.