توافق اتحادیه اروپا برای کاهش ۵۵ درصدی تولید گازهای گلخانه‌ای تا ۱۰ سال

اعضای اتحادیه اروپا توافق کردند که تولید گازهای گلخانه‌ای خود را تا سال ۲۰۳۰ حدود ۵۵ درصد نسبت به سال ۱۹۹۰ میلادی کاهش دهند.

بدین ترتیب، انتظار می‌رود تولید گازهای گلخانه‌ای که علت عمده گرمایش زمین عنوان شده، تا ده سال آینده در اروپا به کمتر از نصف برسد.

پنج سال بعد از توافق اقلیمی پاریس، قرار است رهبران جهان روز شنبه به صورت آنلاین درباره تغییرات اقلیمی در جهان مذاکره کنند.

اتحادیه اروپا بر اساس این توافق متعهد شده که تولید گازهای گلخانه‌ای را تا سال ۲۰۵۰ به صفر برساند؛ به عبارتی میزان تولید و جذب گازهای گلخانه‌ای تولید شده در طبیعت توسط این اتحادیه باید برابر باشد.

آمریکا بعد از روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ از توافق پاریس خارج شد، اما جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب آمریکا گفته است یکی از اولویت‌های فوری وی، بازگرداندن ایالات متحده به توافق اقلیمی پاریس است.

طی سال‌های گذشته، هر ساله حدود ۳۳ تا ۳۴ میلیارد تن دی‌اکسید کربن از محل مصرف سوخت‌های فسیلی در جهان تولید شده است. این رقم در سال ۱۹۹۰ حدود ۲۰.۵ میلیارد تن بود. دانشمندان می‌گویند اگر تولید گازهای گلخانه‌ای مهار نشود، دمای زمین تا پایان قرن حاضر بیش از ۲ درجه گرمتر خواهد شد و حیات در جهان به خطر خواهد افتاد.