سوئد می‌گوید به حبیب اسیود در ایران دسترسی کنسولی ندارد

حبیب اسیود، رهبر پیشین «حرکت النضال»

سوئد اعلام کرد که جمهوری اسلامی هنوز دسترسی کنسولی به یک شهروند ایرانی-سوئدی که در ترکیه ناپدید و به زندانی در ایران منتقل شده، نداده است.

رسانه‌های دولتی ایران ماه گذشته از بازداشت حبیب اسیود، ساکن سوئد و رهبر پیشین یک گروه تجزیه‌طلب فعال در خوزستان خبر دادند.

یکی از سخنگوهای وزارت خارجه سوئد روز سه‌شنبه گفت که دیپلمات‌های آن کشور هنوز به حبیب اسیود که شهروندی این کشور را دارد، دسترسی کنسولی پیدا نکرده‌اند.

اریک کارلسون به خبرگزاری فرانسه گفت: «به محض آن که از گزارش‌ها باخبر شدیم، از طریق نمایندگی‌های خارجی‌مان در سوئد و ایران تحقیقات را شروع کردیم. این پرونده همچنین با سفیران ترکیه و ایران در استکهلم در میان گذاشته شده است.»

تهران آقای اسیود را متهم می‌کند که رهبری گروه «حرکت النضال» را بر عهده داشته که با نام «جنبش عربی آزادی‌بخش الاحواز» نیز شناخته می‌شود.

مقامات ایران می‌گویند «حرکت النضال»، یک گروه «تروریستی» و تحت «حمایت مستقیم سرویس‌های اطلاعاتی» عربستان سعودی و اسرائیل است و حبیب اسیود نیز «عامل اصلی» حمله تروریستی خونین ۳۱ شهریور ۹۷ اهواز بوده است.

گزارش رسانه‌های ایران جزئیاتی از چگونگی انتقال وی به کشور ارائه نداده‌اند، اما او حدود دو ماه قبل در جریان سفری به ترکیه ناپدید شد.

پلیس ترکیه روز دوشنبه خبر داد که ۱۱ نفر را در رابطه با ربودن حبیب اسیود بازداشت کرده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ س.ن / پ.پ