سخنگوی دولت ایران: پول خرید واکسن داریم، برای انتقال پول مانع وجود دارد

سخنگوی دولت ایران گفته است برای تامین ارز واکسن کرونا «مشکلی نداشتیم» و مشکل اصلی «موانع انتقال پول بوده» و با توجه به «قوانین تحریم و قواعد اف‌ای‌تی‌اف چندین مرحله انتقال پول با مشکل مواجه شد».

علی ربیعی که روز سه‌شنبه دوم دی‌ماه در یک نشست خبری سخن می‌گفت، تاکید کرد ایران با وجود «ریسک بالای» انتقال پول تصمیم گرفته است که خرید واکسن را از طریق سازمان جهانی بهداشت انجام دهد، ولی به زمان و میزان واکسنی که قرار است خریداری شود، اشاره نکرد.

پیش از این علی مطهری، نماینده مجلس دهم، گفته بود که ایران باید ۵۰ میلیون دلار برای دریافت واکسن «هشت میلیون ایرانی» به سازمان جهانی بهداشت پرداخت می‌کرد ولی چون در لیست سیاه پولشویی قرار داشت، نتوانست پول را منتقل کند و «سهميه ايران باطل شد».

آقای مطهری در همین راستا خواستار پاسخگویی مجمع تشخیص مصلحت نظام شد.

سخنگوی دولت ایران نیز در نشست امروز خود ابراز امیدواری کرده است که «مصلحت کشور» در مجمع تشخیص مصحلت نظام تامین شود.

از چهار لایحه‌ای که باید در زمینه پولشویی تصویب نهایی شوند، دو لایحه مقابله با جرایم سازمان یافته فراملی موسوم به پالرمو و مقابله با تأمین مالی تروریسم، همچنان در مجمع تشخیص مصلحت نظام بلاتکلیف است.

مخالفان تصویب این لوایح می‌گویند در صورت تصویب این دو لایحه، کمک‌های مالی ایران به گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به ایران مانند حزب‌الله لبنان و راه‌های دور زدن تحریم‌ها با مشکل مواجه خواهد شد.

پیش از این مقام‌های دولت ایران از جمله عبدالناصر همتی، رئيس کل بانک مرکزی، از تحریم‌ها به عنوان عامل اصلی بروز مشکل در خرید واکسن نام برده بودند، اما پس از آنکه مسئولان برنامه کواکس اعلام کردند که وزارت دارایی آمریکا مجوز خرید واکسن را صادر کرده و ایران مشکل قانونی ندارد، بحث مشکلات مربوط به لوایح پولشویی بیشتر مطرح شده است.

خبر از دست رفتن سهمیه جهانی ایران برای وارد کردن واکسن کرونا در حالی اعلام می‌شود که رئیس سازمان نظام پزشکی ایران با تأکید بر ضرورت خرید سریع واکسن کرونا گفته‌است که باید ۵۰ میلیون واکسن در طول دوره سه‌ماهه «تأمین و تزریق شود».

از سوی دیگر، کاربران ایرانی یکشنبه شب ۳۰ آذر ، طوفانی توئیتری با هشتگ «واکسن بخرید» برای مبارزه با کرونا به راه انداختند و از مقام‌های جمهوری اسلامی خواستند که این موضوع را با فوریت در دستور کار خود قرار دهند.

منبع: ایسنا، گزارش‌های رادیو فردا / ر.ح/ک.ر