کاهش چشمگیر تعداد درخواست‌ها برای حقوق بیکاری در آمریکا

صف متقاضیان حقوق بیکاری در آمریکا. عکس از بایگانی

تعداد آمریکایی‌هایی که برای نخستین بار درخواست حقوق بیکاری داده‌اند طی هفته گذشته به‌طور غیرمنتظره‌ای کاهش یافته است.

با این حال سطح آمار بیکاران و افراد جویای کار که به خاطر کرونا به مشکل برخورده‌اند همچنان بالاست زیرا مشاغل بیشتری اکنون با محدودیت روبه‌رو شده‌اند و تشدید بحران کرونا در آمریکا میزان مصرف کالاها را نیز پایین آورده است.

یک گزارش جداگانه نشان می‌دهد که هزینه‌های مصرف‌کنندگان در ایالات متحده، طی ماه گذشته برای اولین بار از ماه آوریل کاهش پیدا کرده است.

وزارت کار آمریکا روز چهارشنبه سوم دی اعلام کرد درخواست افراد برای مزایای بیکاری از دولت در هفته منتهی به ۱۹ دسامبر در مجموع ۸۰۳ هزار مورد بود در حالی که این تعداد برای هفته قبل از آن ۸۹۲ هزار نفر ثبت شده است.

از سوی دیگر، آمارها نشان می‌دهد روند بهبودی رکود ناشی از همه‌گیری کرونا، اکنون به خاطر تأخیرهای کنگره در تصویب بسته حمایت مالی از شهروندان، با تزلزل روبه‌رو شده است.

کمک مالی قبلی سه تریلیون دلاری دولت آمریکا منجر به یک رشد اقتصادی تاریخی در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی شد.

کنگره روز دوشنبه محرک‌های مالی اضافی دیگری را به ارزش تقریباً ۹۰۰ میلیارد دلار تصویب کرد، اما به نوشته رویترز، اقتصاددانان می‌گویند این مبلغ «خیلی کم و خیلی دیر» است.

در همین حال، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با بیان این‌که مبالغ این بسته حمایتی را کافی نمی‌داند تهدید کرده که مصوبه کنگره در این زمینه را وتو خواهد کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز / پ.پ/ک.ر