دست‌کم ۱۵ نفر به دليل معطلی در مرز آفریقای جنوبی و زیمبابوه کشته شدند

شبکه تلویزیونی «ئی‌ان‌سی‌ای» روز جمعه ۵ دی گزارش داد که طی هفته‌های اخیر بر اثر معطلی ناشی از کنترل بهداشتی ویروس کرونا در یک گذرگاه مرزی بین آفریقای جنوبی و زیمبابوه حداقل ۱۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

وزارت بهداشت، وزارت کشور و پلیس آفریقای جنوبی به سئوالات خبرگزاری رویترز پاسخ ندادند. ولی رسانه‌های محلی در گزارش‌های خود دلیل مرگ این افراد را فقدان امکانات بهداشتی در گذرگاه مرزی و بیماری تعدادی از مردم می‌دانند که به دلیل کنترل مربوط به ویروس کرونا ناگزیرند روزها در این گذرگاه معطل بمانند.

تصاویری که توسط رسانه‌ها و یا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده صف طویل و چند کيلومتری خودروها را که اکثرا کامیون هستند نشان می‌دهد که منتظر عبور از گذرگاه مرزی «بیت بریج» هستند. این گذرگاه مرزی بین آفریقای جنوبی و زیمبابوه به خصوص در ایام کریسمس که مهاجران قصد بازگشت به کشور را دارند بسیار پر تردد است.

طبق آمارهای سازمان ملل حدود ۱.۵ میلیون نفر از اتباع زیمبابوه ساکن آفریقای جنوبی هستند و موج دوم شیوع ویروس کرونا این کشور را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

مقامات بهداشتی آفریقای جنوبی در روزهای اخیر اعلام کردند که دلیل اصلی موج دوم گسترش ویروس کرونا یک گونه جدید ویروس است که ظاهرا ضریب شیوع آن بسیار بیشتر از گونه اولیه است.

موارد ابتلای شناسایی شده در آفریقای جنوبی به مرز یک میلیون نزدیک می‌شود که بالاترین رقم در قاره آفریقاست.

رییس اداره بهداشت آفریقای جنوبی در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی «ئی‌ان‌سی‌ای» در مورد معطلی در این گذرگاه مرزی گفت انجام تست ویروس کرونا برای افرادی که از کشور خارج می‌شوند فعلا لغو شده ولی کسانی که قصد ورود به کشور را دارند باید نتیجه منفی تست را که طی یک ماه گذشته انجام شده ارائه دهند.

او افزود: «دلیل اصلی معطلی کامیون‌هایی بودند که قصد خروج از کشور را داشتند. از اين پس برای خروج از کشور تست کرونا الزامی نیست.»

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن