وزارت دادگستری روسیه بنیاد آلکسی ناوالنی را به فهرست «کارگزاران خارجی» اضافه کرد

حضور نیروهای امنیتی روسیه در بنیاد آلکسی ناوالنی

گروه بین‌المللی حقوق بشر آگورا روز جمعه اعلام کرد که وزارت دادگستری روسیه فهرست موسوم به «کارگزاران خارجی» را گسترش داده و این فهرست اکنون شامل بنیادی متعلق به آلکسی ناوالنی، چهره منتقد کرملین، و دیگر سازمان‌های مدافع حقوق بشر می‌شود.

پاول چیکوف در شبکه اجتماعی تلگرام نوشت که بنیاد حفاظت از حقوق شهروندان، متعلق به آلکسی ناوالنی، به این فهرست اضافه شده است. وزارت دادگستری روسیه همچنین درخواست خارج کردن یکی دیگر از سازمان‌های مربوط به ناوالنی، بنیاد ضدفساد (اف‌بی‌کی) از این فهرست را رد کرده است.

ناوالنی تابستان امسال پس از آن که دادگاهی در روسیه بنیاد اف‌بی‌کی را به پرداخت ۸۸ میلیون روبل (۱.۲ میلیون دلار) محکوم کرد از تعطیلی این بنیاد خبر داد. محکومیت بنیاد اف‌بی‌کی در رابطه با شکایت یک شرکت مواد غذایی بود که با یوگنی پریگوژین، از تاجران نزدیک به ولادیمیر پوتین، در ارتباط است.

قانون موسوم به «کارگزار خارجی» که سال ۲۰۱۲ تصویب شده است، سازمان‌های گزینش‌شده را موظف می‌کند فعالیت‌ها و گردش مالی خود را گزارش کنند. منتقدان می‌گویند که هدف از این قانون سازمان حقوق مدنی، مدافعان حقوق بشر و فعالان سیاسی است.

دولت روسیه طبق این قانون در سال ۲۰۱۷ رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی و سرویس‌های مرتبط با آن و همچنین صدای آمریکا را در فهرست «کارگزاران خارجی» وارد کرد.

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی؛ س.ن