هیچ‌یک از توافقات مربوط به حضور اقتصادی ایران در سوریه اجرایی نشده است

جنگ داخلی هشت ساله سوریه خسارات زیادی به زیربناها و مراکز مسکونی این کشور وارد کرده است

خبرگزاری مهر در گزارشی با اشاره به توافق‌های ایران و سوریه در سال ۹۷ برای حضور ایران در حوزه مسکن، حمل و نقل و بانکی سوریه، نوشته است که «تاکنون هیچ‌یک از بندهای توافقات مهم مقامات سیاسی دو کشور، جنبه اقتصادی نگرفته است».

در این گزارش به ساخت شهرک ۲۰۰ هزار واحدی در شهر دمشق اشاره شده که قرار بود توسط انبوه‌سازان ایرانی انجام شود و به نقل از ایرج رهبر، رئيس انجمن انبوه‌سازان استان تهران آمده است از سال ۹۷ تاکنون «هیچ اتفاقی نیفتاد و هیچ اقدامی از طرف انبوه سازان در سوریه صورت نگرفت».

ناکام ماندن بخش خصوصی و به نتیجه نرسیدن توافق اقتصادی بین دو کشور در حالی مطرح می‌شود که پیش از این برخی از چهره‌های سیاسی از جمله حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم خبر داده بودند که ایران در ده سال گذشته، ۳۰ میلیارد دلار در سوریه هزینه کرده است و باید این هزینه پس گرفته شود.

جنگ داخلی هشت ساله سوریه خسارات زیادی به زیربناها و مراکز مسکونی این کشور وارد کرده و صدها هزار نفر را نیز به کشتن داده است.

ایران و روسیه از حامیان اصلی بشار اسد در جنگ حکومت این کشور علیه مخالفان دمشق بودند و پیشتر گزارش‌هایی درباره افزایش حضور اقتصادی این دو کشور در دوران پس از جنگ در سوریه برای مشارکت‌های اقتصادی منتشر شده بود.

در همین زمینه، یحیی رحیم صفوی، دستیار نظامی رهبر جمهوری اسلامی گفته بود که بازسازی سوریه «چندین سال طول خواهد کشید و حداقل به ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد دلار احتیاج دارد».

او در عین حال افزوده بود که «جمهوری اسلامی بایستی هزینه‌هایی را که در سوریه کرده است، برگرداند و سوری‌ها این آمادگی را دارند که از نفت، گاز و معادن فسفات سوریه این هزینه‌ها را برگرداند».

با وجود چنین اظهارنظرهایی، در گزارش خبرگزاری مهر آمده است که «در ۷ ماهه نخست امسال صادرات ایران به سوریه، تنها ۷۳ میلیون دلار و واردات از سوریه نیز ۱۰ میلیون دلار بوده است».

این میزان تجارت بین دو کشور در حالی ثبت شده است که تنها در ماه شهریور امسال صادرات ترکیه به سوریه «بیش از ۱۰۰ میلیون دلار بوده است».

منبع: خبرگزاری مهر، گزارش‌های رادیو فردا / ر.ح