افزایش چشمگیر زیان جانی و مالی در جهان به خاطر تغییرات اقلیمی 

مؤسسه خیریه «کریستین اید» در گزارش سالانه خود که روز دوشنبه ۸ دی منتشر شد، می‌گوید در سال ۲۰۲۰ میزان غرامتی که شرکت‌های بیمه برای پوشش خسارات ناشی از ۱۰ مورد از زیان‌بارترین فجایع طبیعی پرداخت کرده‌اند حدود ۱۵۰ میلیارد دلار بوده‌است. این مبلغ بسیار بیشتر از رقم مشابه در سال ۲۰۱۹ است و به خوبی پیامدهای درازمدت گرمایش زمین را نشان می‌دهد.

این مؤسسه در بخش دیگری از گزارش خود می‌افزاید بر اثر ۱۰ مورد از زیان‌بارترین فجایع طبیعی سال ۲۰۲۰ حداقل سه هزار و ۵۰۰ نفر جان خود را از دست داده و بیش از ۱۳.۵ میلیون نفر نیز آواره و بی‌خانمان شده‌اند.

کت کریمر، رئیس بخش اقلیمی «کریستین اید» گفت: «تحت تأثیر گرمایش کره زمین در سال ۲۰۲۰ فجایع طبیعی در شکل جاری شدن سیلاب‌های شدید در آسیا، هجوم ملخ‌ها در آفریقا یا طوفان‌های شدید در اروپا و آمریکا ادامه پیدا کرد. مقابله با دلایل تغییرات جوی زمین در سال آینده بسیار مهم و حیاتی است.»

این مؤسسه در بخش دیگری از گزارش خود تحت عنوان «محاسبه هزینه‌های ۲۰۲۰، سال ویرانی‌های اقلیمی» می‌گوید هزینه خسارت‌های ناشی از فجایع طبیعی درسال ۲۰۲۰ بسیار بیشتر از رقمی است که در این گزارش قید شده‌است چون اکثر مواردی که خسارت دیده‌اند بیمه نبودند.

گزارش مؤسسه خیریه «کریستین اید» می‌گوید خسارات مالی ناشی از پدیده‌های جوی شدید در کشورهای ثروتمند بیشتر است چون ارزش اموال و دارایی‌ها بالاتر است ولی خسارات مالی به تنهایی نمی‌تواند تأثیر گسترده فجایع طبیعی را نشان دهد.

براساس این گزارش پنج مورد از پرهزینه‌ترین بلایای طبیعی سال ۲۰۲۰ مربوط به فصل باران‌های موسمی در آسیا بوده که امسال برای دومین سال پیاپی شاهد بارش بسیار شدید وغیرعادی بوده‌است. فقط بر اثر سیلاب‌های شدید در هند بیش از دو هزار نفر جان خود را از دست داده و میلیون‌ها نفر بی‌خانمان شدند.

آتش‌سوزی‌های بی‌مهار در مناطق طبیعی کالیفرنیا، استرالیا و سیبری و هجوم گسترده ملخ‌ها به کشتزارها در آفریقا که دلیل آن تا حدی بارش غیرعادی و شدید باران در خاورمیانه و شاخ آفریقا بود، سایر فجایع طبیعی مهم سال ۲۰۲۰ محسوب می‌شوند.