قزاقستان مجازات اعدام را لغو کرد

قاسم جومارت توقایف، رئیس‌جمهور قزاقستان

قاسم جومارت توقایف، رئیس‌جمهور قزاقستان، روز شنبه ۱۳ دی‌ماه طی فرمانی مجازات اعدام را در این کشور لغو کرد.

قزاقستان از سال ۲۰۰۳ اجرای احکام اعدام را متوقف کرده و از سال ۲۰۰۴ حکم حبس ابد را جایگزین آن کرده بود، اما صدور احکام اعدام برای اتهاماتی نظر مشارکت در ترور تاکنون ادامه داشت، از جمله روسلان کولک بایف که در سال ۲۰۱۶ مرتکب قتل ۸ پلیس و دو غیرنظامی در شهر آلماتی شده بود، به اعدام محکوم شد.

بدین ترتیب، همه کسانی که تاکنون حکم اعدام گرفته‌اند، حبس ابد خواهند داشت و از ابتدای سال جاری میلادی صدور احکام اعدام متوقف خواهد شد.

نماینده دائم قزاقستان در سازمان ملل در سپتامبر پارسال پروتکل دوم میثاق بین‌المللی حقوق سیاسی و مدنی این سازمان را امضا کرد که کشورش را متعهد به لغو حکم اعدام می‌کرد.

اجرای حکم اعدام در همه کشورهای عضو سابق اتحادیه جماهیر شوروی، به غیر از بلاروس متوقف شده، اما صدور حکم اعدام در برخی از آنها، از جمله کشورهای آسیانه میانه ادامه دارد.

بر اساس گزارش عفو بین‌الملل طی سال گذشته بدون احتساب چین حداقل ۶۵۷ نفر در جهان اعدام شده‌اند که ایران و عربستان در صدر این لیست قرار دارند. این گزارش می‌گوید شمار دقیق اعدام‌ها در چین مشخص نیست، اما گفته می‌شود سالانه هزاران نفر در این کشور اعدام می‌شوند.

با استفاده از گزارش شبکه خبری الجزیره؛ ف.ق/س.ن