پس از سه سال بحران روابط، امیر قطر وارد عربستان سعودی شد

خوش‌آمدگویی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، به شرکت‌کنندگان در نشست روز سه‌شنبه شورای همکاری خلیج فارس

پس از گذشت سه سال از بحران در روابط بین قطر و دیگر کشورهای عرب خلیج فارس، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، روز سه‌شنبه، ۱۶ دی، وارد ریاض شد.

امیر قطر بامداد سه‌شنبه برای شرکت در نشست شورای همکاری خلیج فارس وارد فرودگاه «العُلا» در شمال غربی عربستان شد و بنا بر گزارش‌ها، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، در آنجا «به گرمی» از او استقبال کرده است.

عربستان سعودی و سه متحدش، شامل مصر، امارات متحده عربی و بحرین، با متهم کردن قطر به نزدیک شدن به ایران، حمایت از تروریسم و پشتیبانی از گروه‌های افراطی از جمله داعش و القاعده، از اواسط سال ۲۰۱۷، روابط دیپلماتیک و تجاری خود را با این کشور را قطع کرده و تمامی راه‌های زمینی، هوایی و دریایی خود را با قطر بستند.

اما در یکی از تازه‌ترین موارد از سلسله ‌توافق‌های اخیر در خاورمیانه که با پیگیری و میانجی‌گری واشینگتن به دست آمده است، یک مقام ارشد دولت دونالد ترامپ در روزهای اخیر از «پیشرفت قابل توجه» در دستیابی به راه‌ حلی برای مناقشه قطر خبر داده است.

به گفته این مقام ارشد آمریکایی، قرار است روز سه‌شنبه ۱۶ دی تفاهم‌نامه‌ای برای پایان بخشیدن به اختلافات میان اعضای این شورا در عربستان سعودی امضا شود.