مرگ ۹۸ نفر دیگر در اثر کرونا در ایران؛ واکسن کوواکس «اسفند» از راه می‌رسد

سخنگوی وزارت بهداشت ایران روز سه‌شنبه از مرگ ۹۸ نفر دیگر در اثر ابتلا به ویروس کرونا خبر داد. در همین حال یک مقام خبر داد که دو میلیون دوز از واکسن کرونا در چارچوب طرح کوواکس «اسفند ۹۹» از راه می‌رسد.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، روز سه‌شنبه خبر داد که در ۲۴ ساعت گذشته «بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶۴۰۸ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که ۶۸۳ نفر از آنها بستری شدند».

وی افزود: مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۹۹ هزار و ۲۲ نفر رسید.

به گفته خانم لاری، در طول ۲۴ ساعت گذشته «۹۸ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۵۶ هزار و ۳۶۰ نفر رسید».

در همین حال خبرگزاری مهر روز سه‌شنبه به نقل از مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری، خبر داد:‌ «واکسن کوواکس تا اسفند ۹۹ در اختیار کشور ما قرار می‌گیرد که به گروه نخست کادر درمان تزریق خواهد شد.»

به گفته آقای قانعی، ایران «دو میلیون دوز» از این واکسن را خریداری کرده است.

پیشتر سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران سهمیه ایران از سبد کوواکس را «۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن» اعلام کرده، ولی توضیحی درباره نوع و برند این واکسن‌ها نداده بود.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، در حال حاضر «هفت شهرستان ساری، آمل، فریدونکنار، قائمشهر و نکا در استان مازندران و بندرگز و کردکوی در استان گلستان در وضعیت قرمز قرار دارند».

سیما سادات لاری افزود: «همچنین ۳۰ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۱۹ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۹۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.»

آمار رسمی مبتلایان به کرونا و قربانیان آن همواره با تردید جدی کارشناسان و شماری از مدیران بهداشتی در ایران مواجه بوده و حتی مدیران سازمان نظام پزشکی، آمار قربانیان را سه تا چهار برابر آمار رسمی اعلام شده توسط وزارت بهداشت برآورد کرده‌اند.