ناسا سال ۲۰۲۰ را «گرم‌ترین سال ثبت‌شده» نام نهاد

جاده ورودی به «دره مرگ» در ایالت کالیفرنیا

سازمان هوافضای ایالات متحده، ناسا، روز پنج‌شنبه اعلام کرد که سال گذشته میلادی،‌ ۲۰۲۰، «گرم‌ترین سال» ثبت‌شده در تاریخ بشر بوده است.

دانشمندان پیشتر سال ۲۰۱۶ را گرم‌ترین سال نام نهاده بودند، اما اکنون می‌گویند که سال ۲۰۲۰ با یک‌دهم درجه بیشتر رکورد گرم‌ترین سال در تاریخ بشر را شکسته است.

طبق داده‌ها و یافته‌های دانشمندان، هفت سالی که تاکنون به عنوان گرم‌ترین‌ها نام گرفته‌اند همه از سال ۲۰۱۴ و ده سالی که گرم‌ترین نام گرفته‌اند همه از ۱۵ سال گذشته به این سو ثبت شده‌اند.

این دانشمندان دلیل این امر را افزایش گازهای گلخانه‌ای در جو عنوان می‌کنند و معتقدند تا زمانی که بشر راه حلی پایدار برای آن اتخاذ نکرده این افزایش دمای سالانه نیز ادامه خواهد یافت.

سال گذشته بخش تحقیقات ناسا اعلام کرد دهه میلادی که اخیرا به پایان رسید گرم‌ترین دهه ثبت شده در کره زمین و سال ۲۰۱۹ گرم‌ترین سال بوده است.

دمای متوسط کره زمین در دهه ۲۰۱۰ میلادی حدود ۱۴.۷ درجه بود که ۱.۴ درجه از متوسط دمای زمین در قرن بیستم و حدود یک سوم درجه از دهه قبلی بالاتر است. طبق پژوهش‌های اداره هواشناسی آمریکا دمای دهه قبل بالاترین درجه حرارت ثبت شده در کره زمین است.