گزارش‌های ضدونقیض درباره استعفای رئیس سازمان بورس ایران

حسن قالیباف اصل

در حالی که برخی از منابع خبری در ایران از استعفای حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، گزارش داده‌اند ولی خود این خبر را تکذیب کرده است.

برخی از خبرگزاری‌های ایران روز سه‌شنبه ۳۰ دی متن «نامه استعفای آقای قالیباف اصل» را منتشر کرده و از قول او نوشته‌اند که «به‌واسطه اقدامات سیاسی و ورود غیرحرفه‌ای بیش از حد اشخاص و مسئولین به مباحث بازار سرمایه و بروز افت‌وخیز شدید شاخص کل بورس تهران» تلاش‌های او «دیده نشد» و از جمله به این خاطر استعفای خود را «مجدداً» اعلام می‌کند.

این نامه ظاهرا خطاب به وزیر اقتصاد و دارایی نوشته شده است.

با این حال به گزارش خبرگزاری صداوسیما، آقای قالیباف اصل در حاشیه جلسه با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس گفته که «استعفا نداده‌ام و نمی‌دانم خبر استعفای مرا چه کسی منتشر کرده است».

وی افزوده که «شاید مرا برکنار کنند اما استعفا نداده‌ام».

در فاصله فروردین تا مرداد سال جاری، شاخص کل بورس تهران با جهشی شگفت‌آور از ۵۰۰ هزار واحد به بالای دو میلیون واحد رسید، اما در پایان مرداد این شاخص از بالای دو میلیون واحد به کانال یک میلیون و دویست هزار واحد سقوط کرد.

در این ارتباط، مخالفان دولت روحانی، دولت را متهم به «دستکاری بازار سهام بورس» کرده و ادعا می‌کنند دولت از این طریق به تأمین کسری بودجه خود اقدام کرده است.

در همین پیوند، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، روز سه‌شنبه در ابتدای جلسه علنی مجلس گفت: «بازار سرمایه سقوط شدیدی را تجربه کرده است و حتی صندوق پالایشی که شدیداً توسط دولت تبلیغ می‌شد تا ۴۴ درصد زیان را به خریدارانش تحمیل کرده است و صندوق دارایی نیز در حالی که ۳۵ درصد کمتر از ارزش واقعی‌اش معامله می‌شود، حتی هزینهٔ فرصت پول خریدارانش را هم پوشش نداده است.»

او افزود که «این وضعیت بازار سرمایه را هرگز قابل قبول نمی‌دانیم و دولت باید جداً در این خصوص پاسخگو باشد.»

در همین جلسه مجلس، احمد نادری، نماینده مجلس، از تحویل درخواست استیضاح وزیر اقتصاد به هیئت رئیسه مجلس با محوریت بازار بورس خبر داد.