سنای آمریکا لوید آستین، گزینه بایدن برای وزارت دفاع را تایید کرد

مجلس سنای آمریکا روز جمعه ۳ بهمن لوید آستین، ژنرال چهار ستاره بازنشسته را به عنوان وزیر دفاع جدید آمریکا تایید کرد. او اولین سیاهپوستی است که به این مقام منصوب می‌شود.

مجلس سنا که ۱۰۰ نماینده دارد با ۹۰ رای موافق در برابر ۲ رای مخالف این انتصاب را تایید کرد. نمایندگان هر دو حزب دمکرات و جمهوری خواه از تایید انتصاب ژنرال آستین دو روز پس از مراسم تحلیف جو بایدن ابراز خرسندی کردند.

جک رید، سناتور دمکرات که در پی کنترل این مجلس توسط دمکرات‌ها ریاست کمیته نیروهای مسلح را برعهده گرفته است در سخنان خود به چالش‌های بزرگ و گوناگون آمریکا در شرایط فعلی از جمله مقابله با شیوع ویروس و رقابت با چین اشاره کرد.

او قبل از انجام رای گیری گفت: «ژنرال آستین یک رهبر شایسته با سابقه طولانی و درخشان خدمت در نیروهای مسلح آمریکاست.»

جیمز اینهوف، رییس سابق و جمهوری خواه این کمیته نیز ضمن درخواست از نمایندگان برای دادن رای مثبت گفت:«ما در خطرناک‌ترین برهه زمانی قرار داریم.»

اعضای کنگره آمریکا روز پنجشنبه با اکثریت آرا معافیت ژنرال آستین از مقررات مربوط به انتصاب نظامیان در مقامات عالی وزارت دفاع را تصویب کردند.

طبق این مقررات که هدف آن دادن اولویت به غیرنظامیان است، نظامیان سابق فقط پس از گذشت ۷ سال از بازنشستگی می‌توانند به مقام وزیر دفاع منصوب شوند. ژنرال آستين چهار سال پيش بازنشسته شد و بدون تصويب اين معافيت استثنايی قاعدتا نمی‌توانست به مقام وزير دفاع منصوب شود.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن