یک فرمانده سابق ارتش بوسنی به اتهام جنایت جنگی به زندان محکوم شد

یک فرمانده سابق ارتش بوسنی روز جمعه ۳ بهمن به جرم عدم پیشگیری از کشتار و شکنجه توسط داوطلبان اسلام‌گرایی که در طول جنگ بوسنی بخشی از واحدهای تحت فرمان او بودند، به ده سال زندان محکوم شد.

دادگاهی در شهر سارایوو در حکم خود اعلام کرد که شکیب محمولجین، ۶۸ ساله، مسئول کشتار بیش از ۵۰ صرب تبار ساکن نواحی شمال شرقی بوسنی در ماه‌های پایان جنگ در این کشور است.

قربانیان توسط پیکارجویان موسوم به «مجاهدین» که یکی از واحدهای تحت فرمان لشکر سوم ارتش بوسنی بود به قتل رسیده‌اند. واحد «مجاهدین» متشکل از داوطلبان مسلمانی بود که از کشورهای خاورمیانه، شمال آفریقا و برخی از کشورهای اروپایی به ارتش بوسنی پیوسته بودند.

دادگاه در بخشی از حکم خود گفت: «شکیب محمولجین از ارتکاب جرایم جنگی توسط نیروهای تحت فرمان خود جلوگیری نکرده و مسئولان این جرایم را مجازات نکرده است.»

دادگاه افزود که نیروهای تحت فرمان او علاوه بر کشتار صرب‌ها، اسرای جنگی را که مجروح بودند و حتی غیرنظامیان را شکنجه می‌کردند.

شکیب محمولجین در دسامبر ۲۰۱۵ بازداشت ولی به قید ضمانت آزاد شد. دادستانی بوسنی در ژانویه ۲۰۱۶ رسما علیه او اعلام جرم کرد.

او یکی از معدود فرماندهان مسلمان ارتش بوسنی است که به خاطر ارتکاب جرایم جنگی در طول جنگ ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ مجازات می‌شود. در این جنگ بیش از صد هزار نفر کشته شدند.

وکیل مدافع آقای محمولجین در دادگاه ادعا کرد که او نمی‌توانسته اقدامات واحد موسوم به «مجاهدین» را کنترل کند. آقای محمولجین می‌تواند به حکم این دادگاه اعتراض کند.

اکثر اسلام‌گرایانی که در جنگ بوسنی شرکت داشتند پس از توافق آتش بس که در سال ۱۹۹۵ با میانجی گری آمریکا به اجرا گذاشته شد، خاک بوسنی را ترک کردند.

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی؛ ش.ر/س.ن