اظهارات متناقض دو مقام دولتی درباره استفاده از سوخت مازوت در تهران

Iran -- Air Pollution in Tehran. Undated.

در حالی که استاندار تهران گفته است «هیچ نیروگاه و پالایشگاهی در استان تهران از سوخت مازوت استفاده نکرد»، رئيس سازمان محیط زیست کشور گفته است: « تا ۲ ماه پیش و قبل از اوج‌گیری آلودگی، نیروگاه بعثت در قلب تهران مازوت می‌سوزاند».

عیسی کلانتری در گفت‌وگویی که روز دوشنبه ۱۳ بهمن ماه در روزنامه همشهری منتشر شده، با تاکید بر اینکه «باید مازوت‌سوزی داخل شهرها به‌طور کلی منتفی شود» گفته است درباره سوخت مازوت «باید حاکمیت تصمیم بگیرد» و تصمیم‌گیری در این زمینه از توان او خارج است.

در همین حال، انوشیروان محسنی‌بندپی،‌ استاندار تهران، در یک نشست خبری که روز ۱۲ بهمن برگزار کرد، با رد استفاده از سوخت مازوت در تهران تاکید کرد که «هیچ نیروگاه و پالایشگاهی در استان تهران از سوخت مازوت استفاده نکرد».

او همچنین گفته است که استانداری تهران به دلیل افزایش تصادف و سرقت‌، با خاموشی‌های شبانه در پایتخت مخالفت است ولی این موضوع یک «تصمیم ملی» است.

طی هفته‌های گذشته هشدارهای زیادی درباره آلودگی هوای کلان‌شهرهای ایران، خصوصا «دو برابر شدن میزان دی‌اکسید گوگرد» به خاطر استفاده از مازوت به عنوان سوخت نیروگاه‌ها منتشر شده است.

مقامات حکومت ایران می‌گویند که «به واسطه تحریم‌های بین‌المللی» کسی خریدار مازوت ایران نیست و باید «این مازوت‌ها را در شهرها» بسوزانند، ولی علاوه بر تحریم‌ها، از ابتدای سال ۲۰۲۰ بر اساس استانداردهای سازمان بین‌المللی دریانوردی، استفاده از سوخت‌هایی با ترکیب گوگرد بالای نیم درصد ممنوع است.

مازوت تولید ایران از استانداردهای لازم برخوردار نیست. غلظت گوگرد در سوخت مازوت تولیدی ایران حدود ۳.۵ درصد است که هفت برابر استانداردهای بین‌المللی برای سوخت کشتی‌ها در آب‌های آزاد است.