ایران صدور حکم ۲۰ سال زندان برای اسدالله اسدی در بلژیک را محکوم کرد

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه صدور حکم ۲۰ سال زندان برای اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی توسط دادگاهی در بلژیک را «قویا» محکوم کرد.

به گزارش ایسنا، سعید خطیب‌زاده روز پنجشنبه ۱۶ بهمن با اعتراض به این حکم گفت: «تمامی مراحل بازداشت آقای اسدی، فرآیند قضایی و صدور حکم اخیر، غیرقانونی و نقض آشکار موازین حقوق بین الملل، به ویژه کنوانسیون ۱۹۶۱ وین در خصوص روابط دیپلماتیک بوده و جمهوری اسلامی ایران آن را به هیچ عنوان به رسمیت نمی شناسد.»

اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی شاغل در اتریش، به اتهام توطئه برای بمب‌گذاری در اجتماع شورای ملی مقاومت در ژوئن ۲۰۱۸ در حومه پاریس، بازداشت و روز پنج‌شنبه به ۲۰ سال زندان محکوم شد.

جمهوری اسلامی سال‌هاست که به انجام اقدامات تروریستی و قتل به‌ویژه در اروپا متهم است، اما این نخستین بار است که یک مقام این حکومت در دادگاهی اروپایی با چنین اتهاماتی محکوم می‌شود.

آقای خطیب‌زاده مدعی شده است بلژیک و برخی کشورهای اروپایی تحت تاثیر «فضاسازی معاندانه» مجاهدین خلق، آقای اسدی را به زندان محکوم کرده و این اقدام را «نقض فاحش حقوق دیپلمات ایران» عنوان کرده است.

آقای اسدی که در سفارت ایران در اتریش شاغل بود، متهم است که ماده‌ای انفجاری به وزن نیم کیلوگرم در اختیار یک زوج ایرانی ساکن در بلژیک قرار داده تا این همایش را هدف حمله قرار دهند.

در این پرونده سه متهم دیگر به نام‌های امیر سعدونی، نسیمه نعامی و مهرداد عارفانی نیز حضور داشتند و هر سه در همین روز حکم زندان خود را از ۱۵ تا ۱۸ سال حبس دریافت کردند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری ایسنا و رادیو فردا؛ ف.ق/س.ن