دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام «فساد مالی» نتانیاهو برگزار شد

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات «فساد مالی» بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل برگزار شد.

آقای نتانیاهو برای مدت کوتاهی در جلسه دادگاه که صبح روز دوشنبه ۲۰ بهمن برگزار شد، حضور یافت و اتهامات فساد مالی را رد کرد.

همزمان با برگزاری جلسه دادگاه، تعدادی از مخالفان نخست‌وزیر اسرائیل مقابل محل دادگاه تجمع اعتراضی علیه نتانیاهو برگزار کرده بودند.

آقای نتانیاهو در سه پرونده که با عناوین «۱۰۰۰»، «۲۰۰۰» و «۴۰۰۰» شهرت یافته‌اند، به «رشوه‌خواری، فریب و خیانت در امانت» متهم شده است.

دریافت هدایا و وادار کردن ثروتمندان به اعطای هدایا به او و همسرش، سارا نتانیاهو، «تبانی با صاحب امتیاز روزنامه یدیعوت آخرونوت برای انتشار مطالب رسانه‌ای به سود او» و فساد در جریان واگذاری کمپانی ارتباطاتی «بزک»، از جمله اتهاماتی که نخست‌وزیر اسرائیل با آن مواجه شده است.

جلسه اول رسیدگی به اتهامات او روز ۴ خرداد امسال برگزار شد. بنیامین نتانیاهو اولین نخست‌وزیر اسرائیل است که در زمان تصدی این پست به پای میز محاکمه آورده شده است.

او پیش‌تر گفته است که به سربلند بیرون آمدن خود از جلسات محاکمه دادگاه «اطمینان» دارد.

کارشناسان قضایی می‌گویند «اطمینان» قاطع آقای نتانیاهو به تبرئه‌اش از این واقعیت ناشی می‌شود که این دادگاه است که باید ثابت کند که او مرتکب جرم شده، نه این‌که او بی‌گناهی خود را ثابت کند.

ارزیابی می‌شود که این محاکمه مدتی طولانی به درازا بینجامد و حتی در صورت محکومیت، نظر به سن بالای او و «خدمات گسترده به کشورش»، بخشوده شود.

بنیامین نتانیاهو اکنون ۷۱ ساله است و در مجموع حدود ۱۵ سال و بیش از هر دولتمرد دیگر، نخست‌وزیر اسرائیل بوده است.