ظریف در واکنش به انتقاد اعضای اروپایی برجام، آنها را به بی‌عملی متهم کرد

وزیر خارجه ایران در واکنش به انتقادات قدرت‌های اروپایی از عدول جمهوری اسلامی از تعهدات هسته‌ای، آنها را به بی‌عملی متهم کرد و گفت تاکنون سه کشور اروپایی عضو برجام در راستای وظایف خود چه کاری انجام داده است؟

محمد جواد ظریف روز جمعه ۲۴ بهمن با انتشار توئیتی سه عضو اروپایی برجام شامل فرانسه، آلمان و بریتانیا را به خواندن بند ۳۶ برجام و نامه‌های «متعدد» ایران فرا خواند و گفت با چه منطقی از ایران می‌خواهند که «اقدامات اصلاحی» در مقابل خروج آمریکا از برجام و ادامه نقض برجام توسط این کشور را متوقف کند؟

بریتانیا و آلمان و فرانسه، سه قدرت اروپایی عضو توافق هسته‌ای، روز چهارشنبه در بیانیه‌ مشترکی با ابراز نگرانی درباره اقدام ایران در تولید اورانیوم فلزی، رفتار ایران را مصداق نقض تعهدات خود در چارچوب برجام دانستند.

ظریف قبلا نیز در توجیه عدول ایران از تعهدات هسته‌ای خود به بند ۳۶ برجام استناد کرده بود، بندی که این امکان را به ایران می‌دهد که بدون خروج از برجام سطح پایبندی خود به این توافق را کاهش دهد.

استناد آقای ظریف به بند ۳۶ برجام در حالی است که در این بند تنها به کمیسیون مشترک برجام اشاره شده است، کمیسیونی که بر اساس این توافق در آن تعهدات هسته‌ای ایران و دیگر تعهدات مندرج در برجام و مشکلات آن به بحث گذاشته می‌شود.