رئیسی: درِ زندان‌های ایران به روی مجامع حقوق بشری باز است

ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی

رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه ۲۷ بهمن در جلسه شورای عالی این قوه گفت که مجامع حقوق بشری می‌توانند از زندان‌های ایران بازدید کنند، مشروط بر آن‌که ایران هم از حق بازدید مشابه در هر جای دنیا برخوردار باشد.

ابراهیم رئیسی در سخنان امروز خود مدعی شد که در جریان شیوع ویروس کرونا، هیچ حکومتی در دنیا به اندازه جمهوری اسلامی ایران، رفاه حال زندانیانش را در نظر نگرفته است.

او در اثبات مدعای خود به «آمار بسیار بالای مرخصی» استناد کرد؛ طبق ادعای آقای رئیسی، بیش از ۱۲۰ هزار زندانی در ایران در دوران بحران شیوع کرونا به مرخصی رفته‌اند.

این در حالی است که در یک سال گذشته از زمان آغاز بحران همه‌گیری کرونا در دنیا و ایران، بارها نهادهای حقوق بشری نسبت به گسترش آمار مبتلایان کرونا در زندان‌های ایران و کمبود امکانات و همچنین محرومیت اکثر محکومان امنیتی و سیاسی از دریافت مرخصی هشدار داده‌اند.

پاییز گذشته، نسرین ستوده، وکیل مدافع و فعال حقوق بشر، در شرایطی از مرخصی موقت به زندان اوین بازگردانده شد که هنوز از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ کاملا بهبود نیافته بود.

علاوه‌بر خانم ستوده و بسیاری از محکومین دیگر، سه عضو کانون نویسندگان ایران نیز پنجم مهرماه سال جاری، در اوج بحران شیوع کووید ۱۹ برای گذراندن دوران محکومیت خود به زندان اوین منتقل شدند.

گزارش‌ها حاکی است که مسئولان زندان در چند ماه گذشته بارها از اعطای مرخصی به آقایان رضا خندان (مهابادی)، کیوان باژن و بکتاش آبتین خودداری کرده‌اند؛ در حالی‌که مانند بسیاری دیگر از زندانیان محروم از مرخصی، خطر ابتلا به کووید ۱۹ این افراد را تهدید می‌کند.

در همین زمینه، پارلمان اروپا روز ۲۷ آذر قطعنامه‌ای شدید‌اللحن علیه نقض حقوق بشر در ایران صادر کرد. در این قطعنامه، علاوه‌بر موارد متعدد نقض حقوق بشر در ایران نظیر بازداشت‌های خودسرانه، ارعاب مردم و مخالفان، اعدام‌ها و نقض حقوق اقلیت‌ها، از بازگرداندن خانم ستوده به زندان نیز به‌شدت انتقاد شد.

بر اساس گزارش فارس و سایت رادیو فردا/ آ.ت/ ک.ر