نهادهای حقوق بشری: ایران اینترنت را قطع می‌کند تا جرائم حقوق بشری‌اش را پنهان کند

عکس از آرشیو

سازمان عفو بین‌الملل به همراه سه گروه حقوق‌ بشری «آرتیکل ۱۹، اکسس نا و گروه میان» در بیانیه‌ای مشترک با اشاره به اعتراضات سراوان و «قطعی تقریبا کامل اینترنت در استان سیستان و بلوچستان» نوشته‌اند این اقدام برای «پنهان کردن ارتکاب نقض جدی حقوق بشر و جرائم بین‌المللی مانند قتل‌های فراقضایی» انجام می‌شود.

در این بیانیه،‌ با اشاره به کشته ‌شدن حداقل ده نفر از جمله یک کودک در حوادث چند روز اخیر سراوان تاکید شده است که قطع اینترنت در این مناطق در حالی رخ داد که «این استان زیرساخت‌های اینترنتی ضعیفی دارد و تعداد کمی از مردم آن قادر به دسترسی یا اتکا به اینترنت پرسرعت در خانه‌هایشان هستند».

در بخش دیگری از این گزارش‌ با اشاره به قطع دسترسی به تلفن همراه آمده است که بیش از ۹۵ درصد کاربران در این مناطق برای دسترسی به اینترنت از تلفن همراه استفاده می‌کنند و قطع تلفن همراه «برابر با قطع تقریبا کامل هرگونه دسترسی به اینترنت است».

مسئولان دولت ایران در جریان اعتراض‌های اخیر سراوان دسترسی کاربران به شبکه ملی اطلاعات را نیز مسدود کرده بودند.

حکومت ایران به طور معمول در جریان اعتراض‌های سال‌های اخیر با افزایش حضور معترضان اقدام به قطع اینترنت می‌کند که در برخی رویدادها مثل اعتراض‌های آبان ۹۸ به قطع چند روزه اینترنت منجر شد.

در اعتراض‌های آبان ۹۸،‌ اینترنت در سیستان و بلوچستان نیز قطع شده و به گفته این نهادهای حقوق بشری «در آن برهه، با توجه به ادامه اعتراضات در سیستان و بلوچستان این استان یکی از آخرین مناطقی بود که اینترنت به آن بازگشت».

ناآرامی‌ها در شهر سراوان پس از آن رخ داد که روز ۴ اسفند، ماموران حکومت به سوی سوخت‌بران که به محدودیت‌های تازه معترض بودند، شلیک کردند و برخی از آنها کشته و زخمی شدند.

روز ۵ اسفند برخی از مردم شهر سراوان در اعتراض به کشته شدن سوخت‌برها به فرمانداری شهر سراوان حمله کردند که با دخالت پلیس و برخورد با معترضان روبه‌رو شد.

تاکنون از تعداد افراد کشته و مجروح‌شده در این حوادث گزارش دقیقی منتشر نشده است.

کمپین فعالان بلوچ می‌گوید در این اعتراض‌ها حداقل ۱۵ نفر کشته شدند، ولی مقام‌های دولتی تاکنون کشته شدن چهار نفر از جمله یک مامور نیروی انتظامی را پذیرفته‌اند.