سخنگوی دولت ایران: می‌توانیم درباره مبادله یکباره همه زندانیان با آمریکا گفت‌وگو کنیم

علی ربیعی، سخنگوی دولت با اعلام اینکه ایران آماده تبادل زندانیان با آمریکا است، گفته است: «می‌توانیم به یکباره در مورد همه زندانیان گفتگو کرده و مشکل را حل کنیم».

او که روز سه‌شنبه، ۱۹ اسفند در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، بدون ارائه جزییات یا شواهد گفت که «ایرانیان متعددی در سراسر جهان داریم که به دستور آمریکا زندانی شده‌اند» و در ادامه مدعی شد که تبادل زندانیان به علت «عدم آمادگی دولت آمریکا» این اتفاق تاکنون نیفتاده است.

مقام‌های دولت آمریکا در هفته‌های اخیر بارها بر لزوم آزادی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران تاکید کرده‌اند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز ۱۳ اسفند گفت دولت بایدن تا آزادی همه شهروندان آمریکایی که در ایران ناپدید شده یا به صورت غیر عادلانه در بازداشت به سر می‌برند، به تلاش‌های خود ادامه خواهد داد.

پیش از او جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید،‌ نیز اعلام کرده بود تماس‌ها با ایران برای آزادی شهروندان دو تابعیتی آمریکایی آغاز شده است.

درسال‌های گذشته شمار زیادی از شهروندان آمریکایی و آمریکایی-‌ایرانی در ایران بازداشت شده و در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ دو تن از آن‌ها با زندانیان ایرانی در آمریکا مبادله شدند.

سیامک نمازی، و پدرش، باقر نمازی، مراد طاهباز، عماد شرقی و کارن وفاداری از شهروندان دوتابعیتی ایرانی-‌آمریکایی هستند که در ایران به حبس‌های طولانی محکوم شده‌اند.

برخی گزارش‌ها حاکی است که تعداد بیشتری از شهروندان آمریکا، با ضبط گذرنامه‌هایشان، تحت بازجویی قرار دارند اما هویت و تعداد آن‌ها تاکنون فاش نشده است.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا و رادیو فردا؛ ب.ب/ر.ح