پیش‌بینی مقام نظامی آمریکا در مورد «احتمال حمله چین به تایوان تا شش سال دیگر»

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین

چین روز چهارشنبه یک فرمانده ارشد ارتش آمریکا را متهم کرد که در مورد موضوع تهدید حمله چین به تایوان «گزافه‌پردازی» می‌کند تا، به گفته او، «هزینه‌های نظامی آمریکا را توجیه کرده و دودوزه‌بازی‌های نظامی آمریکا در آسیا را موجه جلوه بدهد.»

به نوشته خبرگزاری فرانسه، این واکنش چین را ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین روز چهارشنبه، ۲۰ اسفند، در پکن به خبرنگاران اعلام کرده است.

دریادار فیلیپ دیویدسون، مقام ارشد نظامی ایالات متحده در حوزه آسیا و اقیانوسیه، روز سه‌شنبه ۱۹ اسفند گفت که چین «ممکن است ظرف شش سال آینده به تایوان حمله کند»، زیرا پکن به اقداماتش برای جایگزین کردن خود به‌جای قدرت نظامی آمریکا در آسیا سرعت بخشیده است.

چین تایوان را جزئی از قلمرو خود به شمار می‌آورد، اما تایوان می‌گوید کشوری مستقل است و هرگز به چین ملحق نخواهد شد.

مقام‌های حکومت تمامیت‌خواه چین تعهد کرده‌اند که «روزی تایوان را پس می‌گیرند» و جزیره تایوان که نظامی دموکراتیک دارد همواره با لحن تهدیدآمیز حمله از سوی چین روبه‌رو بوده است.

دریادار فیلیپ دیویدسون روز سه‌شنبه گفت که چین «جاه‌طلبی‌های خود را به منظور برهم زدن نظم قانون‌مدار بین‌المللی و کنار زدن نقش رهبری ایالات متحده به نفع خود… تا سال ۲۰۵۰ تسریع بخشیده است.»

وی به کمیته سنای آمریکا گفت که «[دست یافتن به] تایوان مشخصاً یکی از آرزوهای آنها قبل از آن تاریخ است و من فکر می‌کنم این تهدید ظرف همین دهه، در واقع ظرف شش سال آینده خود را نشان بدهد.»