مریم اکبری منفرد «بدون هیچ توضیحی» به زندان سمنان تبعید شد

مریم اکبری منفرد

مریم اکبری منفرد، زندانی سیاسی که بیش از ۱۲ سال را بدون مرخصی در زندان به سر برده است، روز سه‌شنبه، ۱۹ اسفند، به زندان سمنان تبعید شد.

حسن جعفری، همسر مریم اکبری منفرد، روز چهارشنبه به رادیوفردا گفت که هیچ خبری از وضعیت و علت تبعید همسرش از زندان اوین به زندان سمنان ندارد و مسئولان زندان‌ها بدون هیچ توضیحی او را تبعید کرده‌اند.

او گفت که پیگیری هایش برای مرخصی این زندانی سیاسی هم با گذشت ۱۲ سال هنوز به جایی نرسیده است.

خانم اکبری منفرد که دی‌ماه ۱۳۸۸، دو روز بعد از تجمعات اعتراضی در عاشورای همان سال، در منزل مسکونی‌اش بازداشت شد از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به اتهام محاربه و اقدام علیه امنیت ملی به ۱۵ سال زندان محکوم شد.

اتهام اصلی مریم اکبری منفرد هواداری از سازمان مجاهدین خلق است اما حسن جعفری، همسرش پیشتر اعلام کرده که تنها ارتباط خانم اکبری با سازمان مجاهدین خلق، چند تماس تلفنی با خواهر و برادرش در «کمپ اشرف» در عراق بوده است.

این زندانی سیاسی در حالی به زندان سمنان تبعید شده است که، بر اساس گزارش کمپین حقوق بشر در ایران، در سال ۱۳۹۲ اتهام محاربه از پرونده او حذف شده و باید از زندان آزاد شود.

چهار خواهر و برادر مریم اکبری منفرد در دهه شصت اعدام شده‌اند و او پس از انتشار فایل صوتی آیت‌الله منتظری، قائم مقام وقت رهبری، در مورد کشتار جمعی زندانیان در سال ۶۷، در دادسرای تهران شکایتی ثبت کرد و خواستار رسیدگی به دلایلِ اعدامِ چهار خواهر و برادرش در دهه شصت شد.

مسئولان قضایی و سازمان زندان‌ها توضیحی درباره تبعید مریم اکبری منفرد به زندان سمنان نداده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل پیشتر اعلام کرده است که خانم اکبری منفرد از خدمات پزشکی و درمانی محروم مانده است.